Toetsen en testen

door Wim Bouman | Wetenschap

Wij vinden het erg belangrijk om vast te stellen wat iemand heeft. Inmiddels hebben we al vele termen bedacht om een bepaald probleem te benoemen, denk maar aan “dyslexie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyslexie, “dyscalculie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyscalculie, “ADHD”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/adhd, “ADD”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/add, pdd nos etc. Zodra dit is bepaald dan weten we in ieder geval dat er iets is. Er worden vele testen bedacht om een probleem in beeld te brengen.

In mijn praktijk heb ik veel te maken met ouders, die met testresultaten bij mij komen en aan mij vragen of de conclusies, die getrokken worden, wel kloppen. Zij zelf herkennen vaak hun kind er niet in.

Wat ik zie is, dat deze kinderen testen voorgeschoteld krijgen, die helemaal niet bij hen passen. Maar men probeert wel door middel van de testuitslag conclusies te trekken.

Neem de intelligentietesten. De wijze van testen sluit helemaal niet aan op de wijze waarop visueel ingestelde kinderen denken en doen. Ze produceren meerdere gedachtestromen tegelijkertijd. Ze moeten continue meerdere opties afwegen. Hierdoor hebben ze meer tijd nodig dan andere kinderen. Het niet maken van alle vragen betekent dat deze fout gerekend worden. Hierdoor zijn deze kinderen niet in staat om te laten zien wat zij wel kunnen!

Ook toetsen op school vormen hetzelfde probleem. Neem de redactiesommen, deze vormen een groot probleem voor visueel denkende mensen. Waar anderen richting de probleemstelling gaan, gaan “beeldenkers”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/beelddenken eerst de hele situatie voor zichzelf in beeld brengen. Hierdoor raken ze sterk afgeleid en verliezen onnodig tijd. De school en het cito verdedigen dit met het argument dat op deze manier de praktijk wordt nagebootst. Beelddenkers hebben de grootste moeite met deze wijze van toetsen. Maar zet ze in de werkelijke praktijk, dan kunnen zij het probleem uitstekend aanpakken. Het zijn dus niet de kinderen die afwijken, maar het is de wijze van toetsen die niet deugt.

_Laten we dus vooral kijken naar de manier van toetsen in plaats van kinderen onnodig een etiketje op te plakken._

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder