Toetsen en testen

door Wim Bouman | Wetenschap

Wij vinden het erg belangrijk om vast te stellen wat iemand heeft. Inmiddels hebben we al vele termen bedacht om een bepaald probleem te benoemen, denk maar aan “dyslexie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyslexie, “dyscalculie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyscalculie, “ADHD”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/adhd, “ADD”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/add, pdd nos etc. Zodra dit is bepaald dan weten we in ieder geval dat er iets is. Er worden vele testen bedacht om een probleem in beeld te brengen.

In mijn praktijk heb ik veel te maken met ouders, die met testresultaten bij mij komen en aan mij vragen of de conclusies, die getrokken worden, wel kloppen. Zij zelf herkennen vaak hun kind er niet in.

Wat ik zie is, dat deze kinderen testen voorgeschoteld krijgen, die helemaal niet bij hen passen. Maar men probeert wel door middel van de testuitslag conclusies te trekken.

Neem de intelligentietesten. De wijze van testen sluit helemaal niet aan op de wijze waarop visueel ingestelde kinderen denken en doen. Ze produceren meerdere gedachtestromen tegelijkertijd. Ze moeten continue meerdere opties afwegen. Hierdoor hebben ze meer tijd nodig dan andere kinderen. Het niet maken van alle vragen betekent dat deze fout gerekend worden. Hierdoor zijn deze kinderen niet in staat om te laten zien wat zij wel kunnen!

Ook toetsen op school vormen hetzelfde probleem. Neem de redactiesommen, deze vormen een groot probleem voor visueel denkende mensen. Waar anderen richting de probleemstelling gaan, gaan “beeldenkers”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/beelddenken eerst de hele situatie voor zichzelf in beeld brengen. Hierdoor raken ze sterk afgeleid en verliezen onnodig tijd. De school en het cito verdedigen dit met het argument dat op deze manier de praktijk wordt nagebootst. Beelddenkers hebben de grootste moeite met deze wijze van toetsen. Maar zet ze in de werkelijke praktijk, dan kunnen zij het probleem uitstekend aanpakken. Het zijn dus niet de kinderen die afwijken, maar het is de wijze van toetsen die niet deugt.

_Laten we dus vooral kijken naar de manier van toetsen in plaats van kinderen onnodig een etiketje op te plakken._

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder