Over buikpijn en blijven zitten

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Zeven jaar ging ze met buikpijn naar school. Zeven jaar heeft ze op haar tenen gelopen. Zeven jaar voelde ze zich het domste meisje van de klas. Vorig jaar bleef ze zitten. Op initiatief van haar ouders, want scholen staan nou eenmaal niet te trappelen om kinderen een jaar over te laten doen. Dit is namelijk direct van invloed op de beoordeling van de school.

Je kunt het scholen bijna niet kwalijk nemen, ook zij willen goede cijfers halen. Maar laat je een kind met een entreescore van 20 percentiel (“Tja, wij denken ook dat deze score geen goede weergave is van het niveau van dit kind”) doorgaan naar groep 8?

En dus bleef ze vorig jaar zitten.

Nu ben ik geen voorstander van ‘blijven zitten’ als er verder niets verandert. Maar wat, als je een kind in staat stelt om de lesstof anders binnen te laten komen? Wat, als je een kind vertrouwd maakt met de Kernvisie methode én een jaar over laat doen?

Vanaf de eerste week zag je haar groeien. Niet alleen in haar schoolwerk, maar ook in haar rol in de klas. In dat schooljaar veranderde ze van onzeker grietje naar een leuke meid vol zelfvertrouwen, die zelfs haar klasgenootjes in het leerproces op sleeptouw neemt.

Haar entreetoetsscore is met 165% (!) gestegen. Ze gaat nu vol vertrouwen naar groep 8. Met de cito komt het volgend jaar wel goed en die ene middelbare school, waar ze zo graag naar toe wil, is ook in zicht.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder