Wanneer zijn je hersenen klaar?

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Vandaag heb ik met een cliënt van bijna 12 (groep 8) redactiesommen behandeld. Ze heeft grote moeite met het aanpakken van de som. Wanneer ik haar help met het nadenken, dan is zij prima in staat om de sommen te berekenen. Het grote probleem is dus niet haar rekenvaardigheid, maar het logisch nadenken en logische conclusies trekken.

Haar moeder vertelde hoe zij daar vroeger mee geworsteld had. Ik vroeg of ze er nog steeds moeite mee heeft. Ze vertelde mij dat ze het nu als de beste kan. Blijkbaar ligt het niet aan haar intelligentie, want later kon ze het wel. Het heeft te maken met het feit of de hersenen al zo gerijpt zijn, dat het vermogen er is om deze sommen nu te maken. Blijkbaar bij haar dochter nog niet, maar dat betekent alleen dat ze het nú nog niet kan.

Zo lopen veel kinderen tegen het probleem aan, dat ze dingen op school moeten doen, waar hun hersenen op dat moment nog niet aan toe zijn. Wanneer het nú nog niet lukt, krijgen ze daarvoor een slechte beoordeling. Het gevolg is dat het kind de overtuiging krijgt dat het dat onderdeel niet kan en ook nooit zal kunnen. Wanneer het er later wel aan toe is, houdt diezelfde overtuiging hem of haar tegen om het alsnog te leren.

Het onderwijs – of is het de inspectie of de overheid? – vindt dat iemand op een bepaald moment iets moet kunnen. Er wordt een marge gegeven om boven of onder normaal te presteren, maar soms is een kind er gewoon nog niet aan toe.

Door alle beoordelingssystemen leggen wij kinderen continue naast een meetlat. Ze moeten voldoen aan dat, waarvan men zegt, dat ze dat op die leeftijd moet kunnen. Dat begon al bij het consultatiebureau. Je kind was te groot, te klein, te dik of te dun, terwijl jij dacht: “’Ik heb toch gewoon een gezond kind?”

Wie maakt zich ongerust wanneer een meisje op haar 11e al borstvorming heeft en gaat menstrueren, of wanneer ze op haar 14e nog niet zo ver is? Hier zit wel 3 jaar tussen. En zo werkt het bij de ontwikkeling van onze hersenen precies hetzelfde …

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder