Baat het niet, dan schaadt het wel

door Wim Bouman | Jeugdzorg, Schoolsysteem

Als je me al wat langer volgt, dan weet je dat ik geen echte lezer ben. En toch heb ik ondertussen aardig wat leesmeters gemaakt. Af en toe kom je namelijk een boek tegen dat je ontzettend boeit (precies het argument wat ik gebruik om kinderen aan het lezen te krijgen). Mijn laatste boek was ‘Baat het niet, dan schaadt het wel’ van Remko Iedema en dat zou ik wel bij iedere zorgverlener persoonlijk langs willen brengen.

Iedema is manager Sociaal Domein bij een gemeente en komt als ouder in aanraking met medische zorg, jeugdzorg en passend onderwijs wanneer zijn dochter ziek wordt en niet meer naar school wil. De wereld waarin hij dagelijks functioneert, maar wel vanuit een andere positie.

“Wat is hier aan de hand?” vraagt hij zich af en gaat op onderzoek uit. Hij ontdekt dat iedereen wel wil meedenken, maar dat weinigen écht helpen en dat er veel wordt vergaderd, maar weinig wordt besloten. Dat is waar kinderen die moeite hebben om naar school te gaan en hun ouders mee worden geconfronteerd (flaptekst).

Hij praat met professionals op alle niveaus, met ouders, maar ook met de jongeren waar het omgaat. En die laatste groep blijkt nog wel eens te worden vergeten. Professionals vergaderen veel over de casussen die ze onder handen hebben, maar praten ze ook met de jongeren zelf? Centra voor jeugd en gezin houden het systeem in stand en verplaatsen (onbewust?) de bedoeling – het helpen van jeugdigen in gezinnen – naar de achtergrond.

In het boek lees ik dat veel jongeren vastlopen in met name GGZ-instellingen omdat er niet naar ze geluisterd wordt. Terwijl ze meestal prima in staat zijn om te verwoorden wat hun problemen zijn en wat ze nodig hebben om weer te kunnen functioneren.

Maar wat gebeurt er? Jeugdzorg speelt de bal door naar passend onderwijs en passend onderwijs speelt de bal weer naar jeugdzorg. Het is allemaal een kwestie van protocollen en budgetten en wij staan midden op het speelveld. Gemeenten zeggen dat Kernvisie methode onderwijs is en daarom bij passend onderwijs thuishoort en samenwerkingsverbanden zeggen dat Kernvisie methode toch echt bij jeugdzorg thuishoort. Maar jeugdzorg en passend onderwijs kan je niet los zien van elkaar! Zo, dat was even mijn frustratie.

Het leuke is dat alle aanbevelingen die Iedema doet, wij dagelijks in de praktijk brengen. Wij zijn op de goede weg. Vandaag kreeg ik nog een overzicht onder ogen over onze prestaties binnen de jeugdzorg. Met een waarderingscijfer van gemiddeld 8,4 is dat een compliment aan al die Kernvisiecoaches die op dit moment de Kernvisie methode toepassen binnen de jeugdzorg. Daar zijn we trots op.

Het boek is een aanrader. Het geeft je een goed beeld hoe de jeugdzorg is georganiseerd, hoe het in de praktijk mis kan lopen, maar ook waar de kansen liggen! Een eyeopener voor iedere professional, want wordt de goede zorg waar jij voor staat ook als zodanig ervaren door de zorgvrager? En wie heeft er gelijk?

Bestel ‘Baat het niet, dan schaadt het wel’ via bol.com

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder