Uit de praktijk

Klokkijken

Veel rechtsgeoriënteerde kinderen hebben moeite met klokkijken. Alle kinderen in de klas kunnen het al, maar zij blijven maar door ploeteren. Leerkrachten geven het op een bepaald moment maar op, want ‘we moeten door’. Eigenlijk is het niet zo, dat het visueel...

Foute woordbeelden

In al hun enthousiasme, gaan kinderen al heel vroeg proberen woordjes te schrijven. Ouders en leerkrachten vinden dat leuk en moedigen hen ook aan. Of deze woordjes goed geschreven zijn of niet, gaan we nog niet corrigeren, want we willen het kind niet demotiveren. Op...

Fouten maken moet

Tijdens het intakegesprek met een nieuwe cliënt geef ik aan dat hij of zij vooral fouten moet maken. De opmerking ‘Ik wil graag dat je zoveel mogelijk fouten maakt’, geeft over het algemeen een schrikeffect, want dat is toch raar? Op school moet je vooral zo min...

Stop met denken

Een wat rare titel, want wanneer we stoppen met denken, dan stopt de communicatie en de informatie. 95% van de dingen die we doen, doen we zonder erover na te denken. Dat doen we automatisch. Zelfs als je praat weet je niet welke woorden je gaat gebruiken, die komen...

Dyslexie is denkend schrijven

Zoals eerder geschreven, vindt de wetenschap dat "dyslexie":http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyslexie een neurologische afwijking is in de samenwerking tussen de twee hersenhelften. Dit is iets waar je je hele leven mee te maken blijft houden. Door extra...

Lange en korte klanken

Met regelmaat hoor ik de verbazing, als kinderen een woord met twee klinkers schrijven. Bijvoorbeeld *brooden*. Terwijl kinderen al lang met deze spellingsregel in aanraking zijn geweest, komt het regelmatig voor dat woorden op deze wijze verkeerd geschreven worden....

Spreken, lezen, schrijven: spellingsregels

Veel mensen verbazen zich over het feit dat kinderen, die verbaal erg goed zijn, toch zo’n moeite hebben met het correct schrijven. Dit is niet zo verwonderlijk. Een kind van 10 jaar praat al zo’n 8,5 jaar. Het schrijft pas 4 jaar. Een grote categorie kinderen leert...

Vijf-vinger-test

Kent u de vijf-vinger-test? Dit is een test waarbij een kind het niveau van een boek kan bepalen. Bij het lezen van de eerste pagina steekt het een vinger op voor ieder moeilijk woord dat het niet (her)kent. Heeft het kind vijf of meer vingers opgestoken, dan is het...

Dyslexie

*"Dyslexie is een ernstige stoornis, die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of het spellen op woordniveau." _Bron: Stichting Dyslexie Nederland._* De beperking zit niet in het kind! De...

Klein verdriet groot verdriet

Ik was in Deventer en bezocht een "dyslexie":http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyslexie symposium. Er werd een boek gepresenteerd wat ruim 55 verhalen en gedichten bevatte van kinderen die dyslectisch zijn. In een leuke presentatie van Peter Jan Rens werden...

Review

Referentie coaching 37 Zhen

Weet je nog dat je meer dan 10 jaar geleden onze zoon hebt begeleid? Wij waren diep onder de indruk van de Kernvisie methode. Het gaat met hem gelukkig ook goed. Geen HBO want hij houdt niet van lezen maar heeft wel MBO BBL niveau 3 gedaan en korte cursussen binnen het bedrijf waar hij werkt. Hij werkt bij een bedrijf in generatoren en werkt inmiddels met zijn 22 jaar al als projectadministrator en leert snel. Als het maar beeldend is. Ook ondersteunt hij manager en teamleider. Hij leert door te doen. Hij doorziet ook veel dingen in het bedrijf: wat niet goed gaat en hoe hij het anders zou doen. Wij zien hem nog wel een keer leiding gaan geven. Het is zo mooi om te zien dat hij ontzettend gegroeid is en nog steeds groeit. Mede dankzij jullie!

Cliëntbeoordeling

Onze begeleiding is in 2021 gemiddeld beoordeeld met een 8.5 op basis van 153 enquêtes