De Kernvisie methode ook voor studenten?!

door Jozefien van Leeuwen | Uit de praktijk

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is een stukje ouder. Ik geef les aan hbo-studenten van de opleiding Communicatie. Graag vertel ik jullie over mijn ervaringen met deze prachtige doelgroep.

Waarom dyslectici voor de hbo-opleiding Communicatie kiezen …

Al vanaf het moment dat ik startte bij de opleiding Communicatie, heb ik mij erover verbaasd: hoe is het mogelijk dat studenten met dyslexie voor zo’n talige studie kiezen? Mega onhandig, toch?

Inmiddels weet ik wel beter: onze opleiding is enorm creatief. Studenten leren creatief te schrijven en maken daarnaast prachtige infographics, foto’s en documentaires met de Adobe-programma’s. Een groot percentage van onze afgestudeerden gaat aan de slag in een van de creatieve beroepen. Dan kun je denken aan beroepen als grafisch vormgever, contentcreator, campagneleider. Ook zien we dat veel studenten (ook al tijdens hun studie) als zelfstandig ondernemer aan de slag gaan. Het is dus logisch dat we veel rechtsgeoriënteerden in onze collegezalen hebben.

Maar ja… het werkveld verwacht van een communicatieprofessional dat ie fatsoenlijke teksten oplevert, waarvan de grammatica en spelling op orde is. Laat dat nou net een valkuil zijn voor deze groep studenten.

Kernvisiemethode niet alleen voor basisschoolkinderen

Inmiddels ben ik bijna twee jaar Kernvisiecoach en kan ik met absolute zekerheid zeggen dat deze methode ook zeer geschikt is voor studenten. We zien grote vooruitgang bij de studenten die serieus aan de slag gaan met de methode. Ze hebben significant hogere cijfers op alle taalonderdelen. Maar het gaat nog veel verder.

Sociaal-emotionele steun

Mijn studenten hebben hun hele leven lang onbedoeld het gevoel gekregen dat ze dom waren. Een studente vertelde me dat ze op een dyslexietraining letterlijk deze woorden te horen had gekregen: “Welkom allemaal… Nou, jullie hebben dus allemaal een handicap”.

Dat doet toch iets met je als mens?

Tijdens mijn coachingsessies besteed ik daarom niet alleen aandacht aan de didactische kant van de Kernvisie methode. Ook de sociaal-emotionele kant komt ter sprake. Veel van mijn studenten hebben faalangst, een laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen. Daarnaast hebben ze ook weinig vertrouwen in het onderwijssysteem dat hun al jaren in de steek laat. Als ze dan horen dat hun hoofd anders werkt…. Niet fout, maar anders! Dat is zo’n fijne boodschap om te mogen geven. Heel hoopvol.

Ook voordeel bij theorietentamens

Ook leg ik studenten uit hoe hun hoofd werkt en hoe ze daar gebruik van kunnen maken. Rechtsgeoriënteerd zijn is een talent, geen handicap. Hoe handig is het als je je theorieboek kunt verwerken in een visueel plaatje dat je in je hoofd kunt zetten? Op dat plaatje mag je tijdens een tentamen gewoon spieken, want het zit in je hoofd. En het werkt! De interventies zijn zo simpel, zo klein en hebben toch zo’n mooi resultaat.

Als studenten na een coachingsessie naar buiten lopen, is dat met opgeheven hoofd. Ze hebben eindelijk een manier gevonden die bij hen past. Sommigen zeggen zelfs: “ik heb gewoon zin om met het huiswerk aan de slag te gaan. Het is leuk om te doen én het werkt ook nog. Wat jammer dat ik dit niet eerder ontdekt heb.”

Grote kinderen niet vergeten

Natuurlijk moeten we het probleem bij de basis aanpakken: het is geweldig om basisschoolkinderen al dit leed te besparen. Maar laten we de grote kinderen niet vergeten. Die hebben net zo veel recht op deze prachtige, positieve aanpak.

Foto: Cottonbro studio

Website |  + berichten

Jozefien werkt al meer dan tien jaar als docent Nederlands bij Hanzehogeschool Groningen. Sinds 2021 is ze Kernvisiecoach en gebruikt ze de methode om hbo-studenten te helpen tijdens hun studie. Daarnaast heeft ze een eigen praktijk Magikpraktisch in Meerstad.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder