De Kernvisie methode ook voor studenten?!

door Jozefien van Leeuwen | Uit de praktijk

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is een stukje ouder. Ik geef les aan hbo-studenten van de opleiding Communicatie. Graag vertel ik jullie over mijn ervaringen met deze prachtige doelgroep.

Waarom dyslectici voor de hbo-opleiding Communicatie kiezen …

Al vanaf het moment dat ik startte bij de opleiding Communicatie, heb ik mij erover verbaasd: hoe is het mogelijk dat studenten met dyslexie voor zo’n talige studie kiezen? Mega onhandig, toch?

Inmiddels weet ik wel beter: onze opleiding is enorm creatief. Studenten leren creatief te schrijven en maken daarnaast prachtige infographics, foto’s en documentaires met de Adobe-programma’s. Een groot percentage van onze afgestudeerden gaat aan de slag in een van de creatieve beroepen. Dan kun je denken aan beroepen als grafisch vormgever, contentcreator, campagneleider. Ook zien we dat veel studenten (ook al tijdens hun studie) als zelfstandig ondernemer aan de slag gaan. Het is dus logisch dat we veel rechtsgeoriënteerden in onze collegezalen hebben.

Maar ja… het werkveld verwacht van een communicatieprofessional dat ie fatsoenlijke teksten oplevert, waarvan de grammatica en spelling op orde is. Laat dat nou net een valkuil zijn voor deze groep studenten.

Kernvisiemethode niet alleen voor basisschoolkinderen

Inmiddels ben ik bijna twee jaar Kernvisiecoach en kan ik met absolute zekerheid zeggen dat deze methode ook zeer geschikt is voor studenten. We zien grote vooruitgang bij de studenten die serieus aan de slag gaan met de methode. Ze hebben significant hogere cijfers op alle taalonderdelen. Maar het gaat nog veel verder.

Sociaal-emotionele steun

Mijn studenten hebben hun hele leven lang onbedoeld het gevoel gekregen dat ze dom waren. Een studente vertelde me dat ze op een dyslexietraining letterlijk deze woorden te horen had gekregen: “Welkom allemaal… Nou, jullie hebben dus allemaal een handicap”.

Dat doet toch iets met je als mens?

Tijdens mijn coachingsessies besteed ik daarom niet alleen aandacht aan de didactische kant van de Kernvisie methode. Ook de sociaal-emotionele kant komt ter sprake. Veel van mijn studenten hebben faalangst, een laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen. Daarnaast hebben ze ook weinig vertrouwen in het onderwijssysteem dat hun al jaren in de steek laat. Als ze dan horen dat hun hoofd anders werkt…. Niet fout, maar anders! Dat is zo’n fijne boodschap om te mogen geven. Heel hoopvol.

Ook voordeel bij theorietentamens

Ook leg ik studenten uit hoe hun hoofd werkt en hoe ze daar gebruik van kunnen maken. Rechtsgeoriënteerd zijn is een talent, geen handicap. Hoe handig is het als je je theorieboek kunt verwerken in een visueel plaatje dat je in je hoofd kunt zetten? Op dat plaatje mag je tijdens een tentamen gewoon spieken, want het zit in je hoofd. En het werkt! De interventies zijn zo simpel, zo klein en hebben toch zo’n mooi resultaat.

Als studenten na een coachingsessie naar buiten lopen, is dat met opgeheven hoofd. Ze hebben eindelijk een manier gevonden die bij hen past. Sommigen zeggen zelfs: “ik heb gewoon zin om met het huiswerk aan de slag te gaan. Het is leuk om te doen én het werkt ook nog. Wat jammer dat ik dit niet eerder ontdekt heb.”

Grote kinderen niet vergeten

Natuurlijk moeten we het probleem bij de basis aanpakken: het is geweldig om basisschoolkinderen al dit leed te besparen. Maar laten we de grote kinderen niet vergeten. Die hebben net zo veel recht op deze prachtige, positieve aanpak.

Foto: Cottonbro studio

Website | + berichten

Jozefien werkt tien jaar als docent Nederlands bij Hanzehogeschool Groningen. Sinds 2021 is ze Kernvisiecoach en gebruikt ze de methode om hbo-studenten te helpen tijdens hun studie. Daarnaast heeft ze een eigen praktijk Magikpraktisch in Meerstad.

Meer uit de praktijk

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

De Cock met C-o-c-k

De Cock met C-o-c-k

Beter lezen? Meters maken! En ik weet waar ik het over heb, want ik was zelf ook geen lezer. De eerste 50 jaar van mijn leven was lezen een noodzakelijk kwaad. Iets dat nodig was voor school of je werk, maar zeker niet iets dat je voor je plezier zou doen. De eerste...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder