Dyslexie is denkend schrijven

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Zoals eerder geschreven, vindt de wetenschap dat “dyslexie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyslexie een neurologische afwijking is in de samenwerking tussen de twee hersenhelften. Dit is iets waar je je hele leven mee te maken blijft houden. Door extra remedial teaching kan dit enigszins verzacht worden, aldus de wetenschap.

Onder de noemer van wetenschappelijkheid wordt er veel beweerd. In mijn eerdere blogs kunt u hier nogal wat staaltjes van lezen. Het begrip empirisch vind ik een meer toepasselijk woord. Mocht u de definitie niet direct bij de hand hebben, ‘empirisch’ staat voor proefondervindelijk vaststellen.

In mijn praktijk kom ik dagelijks met leuke kinderen in aanraking, die mij interessante manieren van denken en redeneren laten zien.

Wat ik empirisch waarneem is, dat kinderen, die voor dyslectisch doorgaan, continue aan het nadenken zijn hoe ze iets moeten schrijven. Ze maken steeds verschillende overwegingen hoe ze iets uit moeten voeren. Ik zeg ook wel dat ‘ze last hebben van hun eigen slimheid’. Als je niet slim bent kan je niet nadenken.

Eigenlijk moet het zo zijn dat iemand een woord automatisch opschrijft en dit vergelijkt met het woordbeeld in zijn hoofd. Op basis hiervan kan het woord nog worden gecorrigeerd. De dyslect mist vaak dit woordbeeld om te kunnen corrigeren.

Wanneer je een trap oploopt doe je dat automatisch, zonder na te denken. Zodra iemand tegen je zegt ‘pasop, let goed op de treden’ ga je bewust je voeten neerzetten en heb je daarbij de kans dat je struikelt. Dit is wat er eigenlijk gebeurt bij dyslecten en al die mensen met lees- en spellingsproblemen.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder