Het alfabet

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Ogenschijnlijk is het alfabet een opsomming van de letters die we in de Nederlandse taal gebruiken. Het opnoemen ervan lijkt een onzinnige bezigheid. Tenslotte hoeft niemand in zijn werkzame leven het alfabet op te noemen. Ik heb een keer van een leerkracht gehoord, dat het alfabet niet belangrijk is. Waarschijnlijk bedoelde zij dit om bovenstaande reden.

Het alfabet is echter zeer belangrijk voor het lezen en schrijven. Onze hersenen moeten alle letters kunnen herkennen. Tijdens het lezen en schrijven vindt er continue letterherkenning plaats. Doen onze hersenen dit niet, dan ontstaan er problemen met het lezen en schrijven.

Dit is de reden waarom ik start met de vraag of het kind het alfabet eens op wil schrijven. Hieraan is direct zichtbaar of het kind lees en schrijfproblemen heeft. Wanneer de letters niet goed gereproduceerd worden, betekent dit dat de letters niet goed door de hersenen herkend worden. Dit herkennen is een activiteit die in ons onderbewuste plaatsvindt, maar onontbeerlijk is voor het verdere leerproces.

Opvallend is, dat er vaak een probleem is rond *klm nop*. Enig idee waarom? Dit komt door het liedje: ABCDEFG……. Rond de klmnop, komt er een ritme versnelling waardoor kinderen deze letters niet of anders uit zijn gaan spreken, waardoor een goede automatisering uitbleef.

Mijn advies naar de leerkrachten is: let hier vooral op. Een goed functionerend alfabet zorgt voor betere lees- en schrijfprestaties. Is dat zo simpel? Ja, zo simpel.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder