Hoe je als wetenschapper de verkeerde kant op kunt denken

door Wim Bouman | Uit de praktijk, Wetenschap

Vrijdag 28 september 2012 vond het kennissymposium plaats van oudervereniging ‘Balans’. Net als het voorgaande jaar waren er weer vele lezingen: wetenschappelijke benaderingen van “ADD”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/add, “ADHD”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/adhd en verwante etiketten, maar het woord kind, visueel of kinesthetisch viel niet. Ik blijf dat verbazend vinden. Op de informatiemarkt sprak ik veelal mensen uit de praktijk (ouders, leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers). Zij bevestigden keer op keer, dat juist de begrippen visueel en kinesthetisch een belangrijk onderdeel zijn van de problematiek.

Eén van de sprekers was prof. dr. Paul Leseman. Hij hield een presentatie omtrent het werkgeheugen. In zijn verhaal gaf hij een voorbeeld met betrekking tot begrijpend lezen. Een kort verhaaltje werd geschetst:

bq. Een jongen loopt op straat.
Aan de overkant loopt een hond.
De hond blaft naar het jongetje.
Het jongetje geeft de hond een schop.

Prof. dr. Leseman ging uitgebreid in op de manier waarop deze tekst binnenkomt in de hersenen en dat bijvoorbeeld de zelfstandig naamwoorden een grote bijdrage leveren aan het opnemen van de tekst. Met open mond heb ik naar zijn verhandeling zitten luisteren. Er wordt namelijk volledig voorbijgegaan aan wat er met deze categorie kinderen gebeurt als ze deze tekst lezen.

Een kind met een rechtsgeoriënteerde leerstijl maakt onbewust een visuele voorstelling van de geschetste situatie en komt al snel tot de conclusie: ‘Dat kan helemaal niet, want een hond die aan de overkant van de weg loopt kan ik geen schop geven!’ Het kind ziet de logica van de tekst niet meer en beantwoordt vervolgens de vragen niet of vanuit een heel andere invalshoek.

Hoe vaak gebeurt het niet dat teksten multi-interpretabel zijn? Juist deze kinderen zijn meester in het op verschillende manier tegen dingen aankijken. Wat in een andere situatie als talent wordt beschouwd, blijkt in deze leesopdracht opeens een handicap te zijn.

_Een belangrijk aspect van een probleem, dat nog steeds niet (h)erkend wordt._

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder