Ouders opgelet!

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Toen ik startte met het coachen van kinderen wist ik vanaf dag één dat ik nooit 1 op 1 met kinderen zou werken. Op zich vreemd, de meeste kindercoaches doen dat namelijk wel. Maar ja, ik ben wel een man. En de meeste kindercoaches zijn vrouw. En daar vertrouw je toch sneller je kind aan toe. Er zijn toch wel heel vreemde individuen op de wereld die ervoor hebben gezorgd dat je over dit soort dingen na moet denken, maar voor mij gold vanaf dag één: ouders erbij.

De meeste kindercoaches vinden het lastig als er ouders bij zijn. En dat is ook niet zo gek, want het is net alsof je onder een vergrootglas ligt. Doe ik het wel goed? Misschien vinden ze wel dat ik … vul maar in. Maar ouders hebben vaak al een zoektocht ondernomen voordat ze een coach kiezen, dus het eerste vertrouwen is er al.

Daarnaast wordt vaak gedacht dat een kind vrijer kan spreken zonder ouders. Maar mijn ervaring is dat er zelden een situatie is waarbij een kind zich niet durft uit te spreken met zijn of haar ouders erbij. Als ik dat bemerk vraag ik ouders gewoon even of ze de ruimte willen verlaten. Soms vindt een kind het dan inderdaad makkelijker om zijn of haar verhaal te doen, maar als ik ze daarna vraag of ze het nog een keer willen (en durven) vertellen met hun ouders erbij, dan is het vrijwel altijd goed.

Ouders zijn een heel belangrijk onderdeel van het slagen van een coachingstraject. Als je je iets (nieuws) eigen wil maken of veranderen kan je niet verwachten dat een uurtje in de week (of drie weken) iets teweeg kan brengen. Wij volwassenen weten dat als geen ander. Gezonder eten? Meer sporten? Het heeft doorzettingsvermogen nodig om het vol te houden en met een maatje gaat het al een stuk beter. Dan kunnen we ook niet van een kind verwachten dat een uurtje coaching zoden aan de dijk zet (school weet dat natuurlijk ook allang). Nee, je moet iedere dag even bezig zijn met de nieuwe materie. Hoe fijn is het dan als je eigen ouders precies weten hoe en wat?

Sommige coaches ondervangen dat door uitgebreide verslagen te schrijven, maar wie zegt dat de ouder als lezer ook begrijpt wat de coach bedoelt? Een verslag wordt toch geschreven vanuit de optiek en het kennisveld van de coach. Ook daar kan weer ruis op de lijn zitten. Een misverstand is zo ontstaan.

Dat klinkt wellicht heel verstandig, maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik liever kinderen coach dan verslagen schrijf. Dus het was in eerste instantie mijn belang dat ouders hun eigen aantekeningen maken :-). Alleen het bijkomende effect was wel dat ouders heel betrokken waren bij het proces en in de praktijk veel beter hun eigen kind konden ondersteunen bij de veranderingen.

Een onverwachte win-win situatie. Ouders bleken een geweldige bondgenoot in plaats van oordelende pottenkijkers!

Onlangs sprak ik een moeder. Haar dochter liep vast op school en school had een beelddenkcoach ingezet. Toen ik vroeg wat dat betekende voor haar dochter riep ze gefrustreerd uit: “Ik krijg niet eens te horen wat ze met haar doen!”

Hoe kan je nou van een kind verwachten dat het helemaal alleen een verandering doormaakt?! Men haalt iedere keer het kind uit de situatie, terwijl het juist ín de situatie aan de oplossing moet werken mét het eigen netwerk.

Ouder, laat je niet parkeren maar sta erop dat je onderdeel bent van het proces. Wees erbij en zorg dat je weet wat er van je verwacht wordt om je kind optimaal te kunnen ondersteunen. Jouw bijdrage is belangrijk!

PS. Over de reden waarom Kernvisiecoaches om de drie weken coachen schreef ik al eerder het blog Tot over drie weken!

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder