Ritalin en Concerta

door Wim Bouman | Uit de praktijk

In mijn praktijk was ik een jongetje aan het coachen. Een leuk ventje, dat erg leuk meedeed.
Gaande weg bekroop mij echter het gevoel dat ik iets miste, maar ik kon er de vinger niet achter krijgen. Wat bleek? Hij kreeg een paar keer per dag een tabletje Ritalin.

Een vriendin vertelde laatst, dat haar dochter na diverse uitgebreide onderzoeken ADHD was gediagnosticeerd. Ze zijn in hun gezin gewend aan de daarbij horende drukte in huis en zagen geen noodzaak om Ritalin te gaan gebruiken. Toen de vraag gesteld werd of het voor het meisje zelf niet prettiger zou zijn om meer rust te hebben is men na lang wikken en wegen gaan kijken wat het effect zou zijn. De kleinste dosering bracht een wereld van verschil. Alleen was het wel opgevallen dat de laatste tijd haar schoolresultaten wat terugliepen.

Ritalin en Concerta zijn medicijnen, die ervoor zorgen dat een kind rustiger wordt. Ze geven een vorm van verdoving van de prikkels, die er anders voor zouden zorgen dat een kind druk wordt. Het zou de concentratie verbeteren en de hyperactiviteit, impulsiviteit en agressiviteit in toom houden.

Vaak worden de ouders op advies van school, op dit spoor gezet. Het kind zorgt voor onrust in de klas en het zou beter voor hem zijn, dat hij meer rust krijgt. Vaak niet helemaal onwaar, hoewel ik niet zelden een gevoel krijg, dat het ook prettig is voor de klas. Slik je het pilletje nou echt voor je zelf of voor je omgeving?

Wat men echter sterk onderschat, is dat naast de lichamelijke rust er ook een werking op het opnamevermogen van de hersenen plaatsvindt. Ik heb in mijn praktijk proefondervindelijk vastgesteld dat de hersenen onder invloed van Ritalin of Concerta, trager werken.

Het gevolg is dat het rustiger is in de klas, maar de leerresultaten van het kind lopen wel achteruit.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder