En dan komt het moment dat er een kindje onderweg is. Iets waar de meeste mensen zich zo’n negen maanden op voor kunnen bereiden. Soms is die tijd korter, wanneer de baby zich te vroeg aandient. Vaak een hectische tijd in het ziekenhuis, couveuse, gaat hij/zij het redden? De dag dat je naar huis mag met je kindje en dat de verpleging nog tegen je zegt: “Houd er rekening mee dat je kindje later leerproblemen kan krijgen”.
Huh? Hoezo?
Een te vroeg geboren baby heeft een x-aantal weken (en soms zelfs maanden) ontwikkeling gemist in de buik van de moeder. Die moet hij of zij nog wel doormaken. Maar in onze maatschappij is de kalenderleeftijd leidend. Dus 4 weken te vroeg geboren kan er maar zo voor zorgen dat je kind een jaar eerder naar groep 1 gaat dan wanneer hij/zij op de uitgerekende datum ter wereld zou zijn gekomen. Zeker als je kind ook nog ongunstig jarig is.
Waar we het heel normaal vinden dat een kind bij tijd en wijle een groeispurt heeft (“Is ie alweer uit z’n schoenen gegroeid, hij heeft ze net zes weken! Dit kost me een vermogen.”), verwachten we op school dat datzelfde kind binnen de bandbreedte van het leerlingvolgsysteem blijft.
Maar als je door hele natuurlijke omstandigheden niet binnen die bandbreedte past, betekent dat nog niet dat je een ontwikkelingsachterstand hebt. Het betekent hooguit dat je ontwikkeling – kijkend naar de kalenderleeftijd – iets later op gang komt.
Maar ja, de kalenderleeftijd is leidend voor het moment dat je naar school moet. En als dat betekent dat je – kijkend naar de gecorrigeerde leeftijd – in het verkeerde leerjaar zit, is het niet gek dat er alarmbellen gaan rinkelen omdat je te laag scoort volgens het leerlingvolgsysteem.
Wat wel kwalijk is, is dat met die alarmbellen er een heel scala aan onderzoeken (intelligentie, ad(h)d, dyslexie, etc.) wordt opgestart en hulpverleners worden wakker geschud. Zou je zo’n kind de tijd geven, dan komt de gewenste ontwikkeling vanzelf op gang.
Hoe komt het dat de verpleging je er nog op attendeert alert te zijn op het ontstaan van leerproblemen en dat hier op scholen niets over bekend is? Of moet ik zeggen, hoe komt het dat de overheid een systeem heeft ingericht en bepaalt wanneer je naar school moet en hier totaal geen rekening mee houdt? Dat dezelfde regels gelden voor ieder kind en dat er geen rekening gehouden wordt met de natuurlijke ontwikkeling van een kind?
De overheid is voor gelijke kansen voor iedereen, maar hetzelfde is niet altijd eerlijk.
Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.
0 reacties