Wat is wetenschappelijk?

door Wim Bouman | Wetenschap

Zoals eerder gemeld, heeft het overgrote deel van de – voor dyslectisch gediagnosticeerde -kinderen de voorkeur om visueel te denken.

De wetenschap rondom dyslexie negeert het fenomeen beelddenken volledig. Eigenlijk is dat gek. Zeker wanneer je bedenkt dat in mijn praktijk, en in die van veel Kernvisie methode coaches, dagelijks kinderen uitstromen die substantieel beter zijn gaan lezen, schrijven en rekenen. Juist door gebruik te maken van het de mogelijkheden die het beelddenken hun biedt. En dan heb ik het nog niet eens over de verbetering in “concentratie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/concentratieproblemen, “faalangstig gedrag en het zelfbeeld”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/faalangst.

Wanneer ik mijzelf presenteer, wordt me vaak gevraagd: “Is de Kernvisie methode wetenschappelijk bewezen?” Mijn tegenvraag is “Wat is wetenschappelijk?” En is dat de waarheid?

Wetenschappelijkheden, die 10 jaar geleden doorgingen voor waarheid, zijn in veel gevallen ingehaald door nieuwe technologieën. Een nieuwe waarheid. Hoe wetenschappelijk bewezen is de dyslexie aanpak door ‘erkende instituten’ nou eigenlijk?
Ik durf te beweren dat kinderen, die 14 maanden wekelijks in een dyslexie-instituut behandeling hebben gehad, niet beter uit de bus komen, dan wanneer zij zich in 5 tot 7 keer de Kernvisie methode eigen hebben gemaakt.

_Ik durf de uitdaging wel aan. De wetenschap ook?_

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder