Wat is wetenschappelijk?

door Wim Bouman | Wetenschap

Zoals eerder gemeld, heeft het overgrote deel van de – voor dyslectisch gediagnosticeerde -kinderen de voorkeur om visueel te denken.

De wetenschap rondom dyslexie negeert het fenomeen beelddenken volledig. Eigenlijk is dat gek. Zeker wanneer je bedenkt dat in mijn praktijk, en in die van veel Kernvisie methode coaches, dagelijks kinderen uitstromen die substantieel beter zijn gaan lezen, schrijven en rekenen. Juist door gebruik te maken van het de mogelijkheden die het beelddenken hun biedt. En dan heb ik het nog niet eens over de verbetering in “concentratie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/concentratieproblemen, “faalangstig gedrag en het zelfbeeld”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/faalangst.

Wanneer ik mijzelf presenteer, wordt me vaak gevraagd: “Is de Kernvisie methode wetenschappelijk bewezen?” Mijn tegenvraag is “Wat is wetenschappelijk?” En is dat de waarheid?

Wetenschappelijkheden, die 10 jaar geleden doorgingen voor waarheid, zijn in veel gevallen ingehaald door nieuwe technologieën. Een nieuwe waarheid. Hoe wetenschappelijk bewezen is de dyslexie aanpak door ‘erkende instituten’ nou eigenlijk?
Ik durf te beweren dat kinderen, die 14 maanden wekelijks in een dyslexie-instituut behandeling hebben gehad, niet beter uit de bus komen, dan wanneer zij zich in 5 tot 7 keer de Kernvisie methode eigen hebben gemaakt.

_Ik durf de uitdaging wel aan. De wetenschap ook?_

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder