Koffiemomentje

door Sharon van Wieren | Uit de praktijk

Vorige week een (online :-)) koffiemomentje met een vriendin. We hadden elkaar alweer een tijdje niet gesproken, dus het was fijn bijpraten.

Haar dochter worstelde een tijd met haar studie, maar lijkt haar plek nu wel gevonden te hebben. Wat heeft geholpen is dat ze vorig jaar op zoek is gegaan naar hulp om een en ander in goede banen te leiden. Ze had onder andere moeite om haar werk te overzien en op de juiste momenten in actie te komen. Zo stoer dat zo’n jonge meid zelf gaat zoeken naar handvatten om goed te kunnen functioneren!

Haar zoektocht leverde haar het predicaat add op. Eigenlijk is dat wel fijn. Het beestje heeft nu een naam en dan kan je ook weer op zoek naar praktische tools. Met een voorliefde voor gezonde voeding blijft medicatie wel een uitdaging. Het is een vreemd idee om zomaar chemicaliën in je lijf te stoppen, maar wat een focus! Nou ja, het is in huis en in tijden van stress of toetsen kan ze er op terugvallen. O ja, en ze heeft veel baat gehad bij een cognitieve vaardigheidstraining.

Klinkt positief toch?

Nu wil ze haar rijbewijs gaan halen en moet ze eerst langs een psychiater die moet keuren of ze wel in staat is om auto te rijden. En afgezien van weer een extra rekening vind ik daar iets van.

We vinden het heel gewoon om iemand extravert of introvert te noemen. We kunnen er karaktereigenschappen aanhangen en het geeft aan hoe iemand is. Handig toch?

Adhd en add hebben volgens mij ook alles te maken met karaktereigenschappen. Sommige eigenschappen zijn inderdaad sterker aanwezig en kunnen lastig zijn en dan is het fijn om te leren daar mee om te gaan. Maar een gedragsstoornis?

Het zette me wel aan het denken. Er was toch ook iets met verzekeringen?

Als je als zzp-er een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) wilt afsluiten moet je een hogere premie betalen en/of de verzekering keert niet uit bij ‘psychische problemen’. Volgens verzekeraars is ADHD namelijk een verhoogd risico, dus extra premie en minder dekking.  Bron: Impuls & Woortblind.

Mmm, zzp-ers, dat zijn toch die rechtsgeoriënteerde denkers (met ad(h)d, dyslexie, dyscalculie, etc.) die bij uitstek tot hun recht komen als zelfstandig ondernemer?!

Het gemak waarmee we op school een kind richting etiket sturen (“We kunnen pas extra hulp bieden als hij/zij getest is ”) niet wetende met welke problemen we een kind later nodeloos opzadelen.

Iemand nog koffie?

NB: Heeft je kind de diagnose ad(h)d gekregen, maar is de behandeling voor zijn/haar 16e verjaardag gestaakt of heeft een arts gezegd dat er geen behandeling meer nodig is? Zijn er geen klachten meer en worden er geen medicijnen meer gebruikt? Dan hoeft je zoon of dochter niet te melden dat er sprake is geweest van ad(h)d. Bron: Cbr.nl.

Foto: Kaboompics

Website |  + berichten

Ondernemer, verbinder en schrijver. Als mededirecteur van Kernvisie methode schept zij de randvoorwaarden die anderen (kinderen én volwassenen) de ruimte geven om te groeien en zich te ontwikkelen.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder