Onze zoon Geert was een kind wat in groep 1 en 2 fluitend door het leven ging. In groep 3 veranderde dat langzaam maar zeker. Letters en lezen vond hij lastig, hij was minder betrokken bij de les, had een laag werktempo en een lage concentratie. Thuis merkten we dat hij minder plezier had om naar school te gaan, hij huilde snel, wilde bepaalde kleren niet aan en stond soms lang voor de spiegel om te kijken of zijn haar wel goed zat. Al met al veranderde hij in nog geen half jaar tijd in een onzeker, angstig kind. Te jong om te bedenken wat eraan de hand was. In de loop van het schooljaar werd hij regelmatig bij leuke lessen uit de klas gehaald om te oefenen met lezen. Eind groep 3 had hij M3 met moeite gehaald.
Geert ging over naar groep 4
De juf vroeg zich af of hij het zou gaan redden in groep 4, terwijl wij dachten hij is absoluut niet dom. In deze groep werd hij al gauw 3 à 4 keer per week uit de les gehaald om te oefenen met lezen. De gedachte erachter was dat als je niet kan lezen en je blijft het herhalen dan slijpt het er vanzelf in, maar lukte het niet dan had je in ieder geval genoeg ‘uren’ gemaakt om eventueel in aanmerking te komen voor een dyslexietest aan het eind van groep 4/ begin groep 5. Dat ging ons te lang duren en daarnaast hadden we het idee dat het bij Geert niks uithaalde.
Via een kennis hoorden we van de Kernvisie methode
Van haar kreeg ik het boek Krachtig Anders Leren te leen. De stukjes vielen op zijn plaats, zo herkenbaar allemaal! We hebben een afspraak gemaakt en zijn naar Ede gegaan. Na de eerste sessie zei Geert in de auto: ‘Mam wat ben ik blij dat we hier naar toe zijn geweest’. Hij voelde dat hij begrepen werd. We hebben zo’n 10 sessies gehad en je zag dat zijn rapport op verschillende gebieden was verbeterd. Ook haalde hij 3 Avi’s in groep 4.
We hebben weer onze oude Geert terug
Hij zit nu in groep 5 en het blijft goed gaan. Wel blijft het oefenen voor hem, maar hij weet dat het hem goed helpt. We weten als wij of de juf op school ergens tegen aanlopen dat we de Kernvisie methode om raad kunnen vragen. Dat zo’n simpele manier van leren zo’n effect kan hebben. We zijn ervan overtuigd dat er nog veel mensen en kinderen rondlopen die hier enorme baat bij kunnen hebben.