Nadat twee jaar geleden de normen voor vergoede dyslexiehulp sterk zijn aangescherpt, omdat er teveel aanvragen voor dyslexieonderzoeken en behandelingen de jeugdzorg bereikten, gaat men per 1 januari weer een aantal wijzigingen doorvoeren om diezelfde reden.

Allereerst verdwijnt het begrip EED (Ernstige Enkelvoudige Dyslexie). Dit wordt ED (Ernstige Dyslexie) Dit houdt in dat een kind naast dyslexie ook een andere ‘ontwikkelingsstoornis’ (comorbiditeit) mag hebben, zolang dit de behandeling niet belemmert. Het is aan de dyslexiezorgaanbieder om te bepalen of dit zo is.

Daarnaast moet er sprake zijn van ernstige woordleesproblemen: kinderen moeten op 3 opeenvolgende hoofdmeetmomenten voor woordlezen een V-(min)-score of E-score behalen (laagste 10% normgroep). Voorheen konden ook leerlingen een D-score voor woordlezen hebben in combinatie met een E-score voor spelling. Dit criterium komt te vervallen.

Scholen hebben vastgestelde protocollen om aan te tonen dat voldoende inspanning is geleverd en de leerling alsnog niet vooruit is gegaan.

Al deze wijzigingen zijn niet in het leven geroepen om de kinderen beter te kunnen begeleiden, maar om de grote overschrijding van budgetten te beteugelen. Niemand heeft het over de kinderen die buiten de boot vallen.

Nu hebben wij als Kernvisie methode een andere kijk op het begrip dyslexie, dus wij kunnen deze kinderen prima helpen.

Nog meer dan nu krijgen scholen te maken leerlingen waarbij school handelingsverlegen is. De Kernvisie methode kan dat hiaat opvullen. Hetzij door kinderen op school te begeleiden, hetzij door (een deel van) het team te trainen zodat men de kennis en vaardigheden in huis heeft om deze kinderen wel tot volle ontwikkeling te laten komen.

Website |  + berichten

Ondernemer, verbinder en schrijver. Als mededirecteur van Kernvisie methode schept zij de randvoorwaarden die anderen (kinderen én volwassenen) de ruimte geven om te groeien en zich te ontwikkelen.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder