Nadat twee jaar geleden de normen voor vergoede dyslexiehulp sterk zijn aangescherpt, omdat er teveel aanvragen voor dyslexieonderzoeken en behandelingen de jeugdzorg bereikten, gaat men per 1 januari weer een aantal wijzigingen doorvoeren om diezelfde reden.

Allereerst verdwijnt het begrip EED (Ernstige Enkelvoudige Dyslexie). Dit wordt ED (Ernstige Dyslexie) Dit houdt in dat een kind naast dyslexie ook een andere ‘ontwikkelingsstoornis’ (comorbiditeit) mag hebben, zolang dit de behandeling niet belemmert. Het is aan de dyslexiezorgaanbieder om te bepalen of dit zo is.

Daarnaast moet er sprake zijn van ernstige woordleesproblemen: kinderen moeten op 3 opeenvolgende hoofdmeetmomenten voor woordlezen een V-(min)-score of E-score behalen (laagste 10% normgroep). Voorheen konden ook leerlingen een D-score voor woordlezen hebben in combinatie met een E-score voor spelling. Dit criterium komt te vervallen.

Scholen hebben vastgestelde protocollen om aan te tonen dat voldoende inspanning is geleverd en de leerling alsnog niet vooruit is gegaan.

Al deze wijzigingen zijn niet in het leven geroepen om de kinderen beter te kunnen begeleiden, maar om de grote overschrijding van budgetten te beteugelen. Niemand heeft het over de kinderen die buiten de boot vallen.

Nu hebben wij als Kernvisie methode een andere kijk op het begrip dyslexie, dus wij kunnen deze kinderen prima helpen.

Nog meer dan nu krijgen scholen te maken leerlingen waarbij school handelingsverlegen is. De Kernvisie methode kan dat hiaat opvullen. Hetzij door kinderen op school te begeleiden, hetzij door (een deel van) het team te trainen zodat men de kennis en vaardigheden in huis heeft om deze kinderen wel tot volle ontwikkeling te laten komen.

Website | + berichten

Ondernemer, verbinder en schrijver. Als mededirecteur van Kernvisie methode schept zij de randvoorwaarden die anderen (kinderen én volwassenen) de ruimte geven om te groeien en zich te ontwikkelen.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder