Een moeder, een kind en een leerkracht

door Sharon van Wieren | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Het is weer de tijd van de informatieavonden op de basisscholen. Leerkrachten vertellen over hoe het werkt in en rond de klassen. En natuurlijk gaat het verhaal over het gemiddelde kind, daar ontkom je niet aan. Maar hoe ervaar je zo’n informatieavond als jouw kind niet zo gemiddeld is?

_Onderstaand artikel verscheen eerder op “beel·dend”:http://www.sharonvanwieren.nl/articles/110/informatieavond het blog van Sharon van Wieren._

Jongste snoepje heeft een brief mee uit school. Het is de uitnodiging voor de informatieavond voor de bovenbouw. Hoewel jongste snoepje al voor het tweede jaar in de bovenbouw zit, besluit ik toch mijn neus even te laten zien. De sfeer is vrolijk. De leerkrachten staan natuurlijk dagelijks voor een groep kinderen, maar zo’n zelfde groep volwassenen is net even anders.

Er komen huisregels voorbij, waarbij de nadruk ligt op de zelfredzaamheid van de leerlingen. Dat het nu toch eigenlijk niet meer de bedoeling is dat ouders met grote regelmaat de gymtas van hun kind nog even nabrengen, want vergeten … Dat sloffen ook in de bovenbouw verplicht zijn en dat het plantje nog steeds voor veel gezelligheid – maar nog veel belangrijker – voor het leren zorgen zorgt.

Er wordt verteld welke leermethodes er worden gebruikt voor lezen, rekenen en topografie. Een leerkracht vertelt levendig hoe de kinderen in groep 6 stoeien met de legenda bij de topografiekaarten. Dat veel kinderen de eerste weken keurig leren dat nummer 2 in de kaart Groningen is en op de toets de kluts kwijt raken omdat dan de nummertjes ergens anders staan. Natuurlijk besteden ze daar extra tijd aan en na een paar weken is dat dan gelukkig ook over.

Ik denk terug aan een jaar geleden, toen jongste snoepje volledig overstuur thuis kwam omdat ze haar topotoets niet goed had gemaakt terwijl ze er zo hard haar best op had gedaan. Wekenlang achtervolgde de topotoetsen haar, met slapeloze nachten en huilbuien tot gevolg. Totdat ze de topokaarten van “zZiep”:http://www.zziep.nl/materiaal-van-zziep/166/topografie ging gebruiken, waarbij de plaatsnamen in de kaart staan vermeld. Een kleine aanpassing met een groots effect.

Natuurlijk is er ook aandacht voor het schoolkamp, aan het begin van het schooljaar, want goed voor de cohesie van de (combinatie)klas. Doordat ieder jaar een deel van de klas uitstroomt naar de middelbare school en er ook weer een nieuwe onderlaag binnenkomt, is er het jaarlijks terugkerend proces van begeleid positieve groepsvorming. Het schoolkamp is daar een onderdeel van én kamp is natuurlijk leuk. Ieder kind met plezier naar school!

Opnieuw denk ik terug aan een jaar geleden. Jongste snoepje vond het moeilijk haar draai te vinden in haar nieuwe klas, maar zo verzekerde iedereen haar: “Wacht maar tot het schoolkamp, want dat is echt geweldig en daarna voelt iedereen zich thuis in de klas”!
Moe en verdrietig kwam ze thuis na het kamp, want waar ze op gehoopt had was niet gebeurd, ze voelde zich nog steeds een vreemde eend in de bijt.

Een luchtige avond met goed bedoelende leerkrachten, maar ik fiets teleurgesteld en verdrietig naar huis. Zien ze mijn kind eigenlijk wel?

_Op ouders.zziep.nl zijn materialen te vinden voor kinderen met “leerproblemen”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/hoe-ontstaat-een-leerprobleem (denk hierbij aan “dyslexie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyslexie en automatiseringsproblemen)._

Website | + berichten

Ondernemer, verbinder en schrijver. Als mededirecteur van Kernvisie methode schept zij de randvoorwaarden die anderen (kinderen én volwassenen) de ruimte geven om te groeien en zich te ontwikkelen.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder