Eerlijk is niet altijd hetzelfde

door Sharon van Wieren | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht.

De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te maken met haar omgeving en kon al volle zinnen maken toen ze twee was, de jongste dacht ‘na mij de zondvloed’ en speelde vrolijk verder in haar eigen wereldje.

Voor de oudste was school een eitje en ze kreeg al snel verdieping en verbreding aangeboden. Later zei ze: “Mam, ik verzoop in al dat extra werk!”

Voor de jongste was school een verplicht moeten en bron van frustratie en pas toen ze doubleerde in groep 7 en ondersteuning kreeg via de Kernvisie methode ging ze niet meer met buikpijn naar school.

Rapporten, 10-minutengesprekken, schooladviezen … Heel eerlijk? Ik ben zo blij dat mijn meiden niet meer op de basisschool of middelbare school zitten. Niet dat ze het onderwijs al achter zich hebben kunnen laten hoor.

De oudste is ontzettend gegroeid dankzij een theatervooropleiding, proeven aan een studie (echt niks voor mij mam!), werkervaring en een nieuwe studie. De jongste zit in de afrondende fase van haar mbo4-opleiding.

Vaak als ik met de jongste (ze is ondertussen 20) in de auto zit ontstaan er leuke gesprekken.

“Mam? Waarom mocht ik eigenlijk niet stoppen met mijn studie en mijn zus wel?”

“Omdat jij met jouw vmbo-tl diploma eerst een mbo4 afgerond moet hebben voordat je verder kunt met de studie die je op het oog had.

Jouw zus wil met haar havo-diploma naar de universiteit en een propedeuse op hbo-niveau was de route waar zij voor koos. Ze zat alleen helemaal niet op haar plek op die opleiding. En toen ze ook nog een herexamen miste doordat de treinen waren uitgevallen zou haar propedeuse nog een jaar extra vergen. Toen mocht ze inderdaad van ons met déze opleiding stoppen.”

“Ja maar, toen ik halverwege was veranderde mijn plan en nu wil ik naar defensie en daar kan ik ook zonder mbo4 naartoe. Dan kon ik toch ook stoppen? Nu duurt het allemaal langer!”

“Inderdaad, maar jouw plannen willen nog wel eens veranderen en dan is het wel fijn dat je in ieder geval een mbo4 diploma hebt om verder op te kunnen bouwen. Trouwens jouw mbo4 opleiding gaat je goed af en duurt maar 3 jaar, helemaal niet verkeerd toch?”

Twee meiden, zo verschillend als dag en nacht. Als ik die hetzelfde pad zou laten lopen, zou dat dan eerlijk zijn?

De overheid wil dat alle kinderen dezelfde kansen krijgen in het onderwijs. Ik ben voor!

Waar ik niet voor ben is dat kinderen bijgespijkerd en klaargestoomd worden om dezelfde route af te leggen. Dát is namelijk niet eerlijk.

Website |  + berichten

Ondernemer, verbinder en schrijver. Als mededirecteur van Kernvisie methode schept zij de randvoorwaarden die anderen (kinderen én volwassenen) de ruimte geven om te groeien en zich te ontwikkelen.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder