Dyslexie is het gevolg van slecht onderwijs

door Sharon van Wieren | Nieuws, Wetenschap

Dat er steeds meer kinderen de diagnose dyslexie en dyscalculie krijgen, is het gevolg van slecht onderwijs. Dat stellen drie hoogleraren. Met de kinderen is niets aan de hand. ,,Ze moeten gewoon weer stampen.”

Anna Bosma, Kees Vernooy en Ben Maassen, alle drie hoogleraar op het gebied van dyslexie en/of taal- en leesonderwijs haalden de voorpagina van de Nederlandse kranten met bovenstaande uitspraak.

Artikel in het AD 09/02/17: Dyslexie is het gevolg van slecht onderwijs

Dat het ouderwets stampen niets uithaalt laat de reguliere dyslexiebehandeling zien. Een traject van één tot anderhalf jaar waarbij de lesstof nog eens dunnetjes wordt over gedaan en waarbij thuis dagelijks geoefend wordt. Op dezelfde manier zoals school het aanbiedt. Druk erop en stampen maar.

Als deze kinderen gebaat zouden zijn bij herhaling, zouden deze behandelingen een geweldige vooruitgang moeten laten zien en dat doen ze niet. Sterker nog, Kernvisiecoaches zien met grote regelmaat kinderen in hun praktijken die al een traject van anderhalf jaar achter de rug hebben en geen verbetering hebben laten zien.

Stampen werkt niet, de lesstof aanbieden op een manier die bij de leerstijl van het kind past wel.

Lees ook het blog van Wim Bouman: Stampen werkt niet.

Stampen werkt niet!

Website |  + berichten

Ondernemer, verbinder en schrijver. Als mededirecteur van Kernvisie methode schept zij de randvoorwaarden die anderen (kinderen én volwassenen) de ruimte geven om te groeien en zich te ontwikkelen.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder