Dyslexie is het gevolg van slecht onderwijs

door Sharon van Wieren | Nieuws, Wetenschap

Dat er steeds meer kinderen de diagnose dyslexie en dyscalculie krijgen, is het gevolg van slecht onderwijs. Dat stellen drie hoogleraren. Met de kinderen is niets aan de hand. ,,Ze moeten gewoon weer stampen.”

Anna Bosma, Kees Vernooy en Ben Maassen, alle drie hoogleraar op het gebied van dyslexie en/of taal- en leesonderwijs haalden de voorpagina van de Nederlandse kranten met bovenstaande uitspraak.

Artikel in het AD 09/02/17: Dyslexie is het gevolg van slecht onderwijs

Dat het ouderwets stampen niets uithaalt laat de reguliere dyslexiebehandeling zien. Een traject van één tot anderhalf jaar waarbij de lesstof nog eens dunnetjes wordt over gedaan en waarbij thuis dagelijks geoefend wordt. Op dezelfde manier zoals school het aanbiedt. Druk erop en stampen maar.

Als deze kinderen gebaat zouden zijn bij herhaling, zouden deze behandelingen een geweldige vooruitgang moeten laten zien en dat doen ze niet. Sterker nog, Kernvisiecoaches zien met grote regelmaat kinderen in hun praktijken die al een traject van anderhalf jaar achter de rug hebben en geen verbetering hebben laten zien.

Stampen werkt niet, de lesstof aanbieden op een manier die bij de leerstijl van het kind past wel.

Lees ook het blog van Wim Bouman: Stampen werkt niet.

Stampen werkt niet!

Website | + berichten

Ondernemer, verbinder en schrijver. Als mededirecteur van Kernvisie methode schept zij de randvoorwaarden die anderen (kinderen én volwassenen) de ruimte geven om te groeien en zich te ontwikkelen.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder