Staking primair onderwijs

door Sharon van Wieren | Politiek en overheid, Uit de praktijk

Verschillende onderwijsbonden roepen hun leden in basisonderwijs en speciaal (voortgezet) onderwijs op om op donderdag 5 oktober te staken voor een eerlijk salaris en minder werkdruk in het primair onderwijs.

Het is belangrijk voor goed onderwijs, dat leerkrachten een in verhouding goed salaris ontvangen. Het is niet voor niets dat het aantal mannen voor de klas pas in het voorgezet onderwijs groter wordt. De administratieve last is de afgelopen jaren gigantisch gegroeid (denk aan het bijhouden van de leerlingvolgsystemen en de zorgplannen die geschreven moeten worden). De bureaucratie heeft toegeslagen en dat moet allemaal naast het lesgeven gebeuren.

Met de beste bedoelingen probeert men met behulp van het leerlingvolgsysteem een kind cijfermatig te beoordelen, maar de leerkracht heeft het beste beeld. Nu zien we door de systematieken grote verschillen ontstaan tussen de methode toetsen en de cito toetsen.

Met de beste bedoelingen probeert men met behulp van procedures, protocollen en zorgplannen kinderen zo goed mogelijk door het primair onderwijs te loodsen. Hierbij wordt soms jaren van tevoren een verwachte uitstroombestemming bepaalt en die is leidend in het aanbod aan het kind.

Met een opleiding waarbij de (toekomstige) leerkracht goed leert te kijken naar de individuele kinderen, is hij/zij ook goed in staat om ze te beoordelen en te helpen. Geef de autonomie terug aan de leerkracht en laat ze weer doen waar ze voor gekozen hebben: lesgeven!

Meer informatie op www.pofront.nl.

Investeer in goed primair onderwijs

Website |  + berichten

Ondernemer, verbinder en schrijver. Als mededirecteur van Kernvisie methode schept zij de randvoorwaarden die anderen (kinderen én volwassenen) de ruimte geven om te groeien en zich te ontwikkelen.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder