Gemeenten moeten alle kinderen met dyslexie helpen

door Wim Bouman | Nieuws, Politiek en overheid

In de Gelderlander van 11 mei jl. stond een bericht van redacteur Saskia Wassenaar met de titel: Gemeenten moeten alle kinderen met dyslexie helpen.

Uitspraak rechtbank Overijssel

Het gaat over een uitspraak van de rechtbank Overijssel. De rechtbank stelt dat dyslexie een psychisch probleem is en dat de Jeugdwet voorschrijft dat gemeenten verplicht zijn om kinderen met psychische problemen te helpen.

Nu is het niet zo dat deze kinderen een psychische stoornis hebben maar zij hebben wel ernstige psychische overbelasting gekregen omdat de wijze waarop school de informatie aanreikt niet voldoende bij ze past.

Ernstige enkelvoudige dyslexie

De groep kinderen met ernstige enkelvoudige dyslexie is namelijk helemaal niet de meest ernstige groep dyslecten. Dat is namelijk de groep waar de rechter nu de uitspraak over doet. Want om deze groep juist te kunnen helpen, kan je je niet beperken tot het remediëren van lesstof, zoals de dyslexiebehandelaren doen maar moet je vooral kijken naar de voorwaarden die de leerling nodig heeft om goed te kunnen leren. Met name naar de leerstijl van de leerling. Hier ligt namelijk het probleem waardoor kinderen een leerprobleem ervaren: hun leerstijl past niet bij de wijze waarop het onderwijs de informatie aanreikt.

Hulp bij sociaal-emotionele problemen

De Kernvisie methode had een vooruitziende blik, want wij hebben inmiddels bij 85 gemeenten een overeenkomst om kinderen van hun sociaal-emotionele problemen als faalangst, belemmerende overtuigingen, negatief zelfbeeld en concentratieproblemen af te helpen.

Dit doen wij door deze kinderen op een andere wijze te laten leren. Een wijze die past bij de leerstijl van het kind. Doordat zij ervaren dat zij wel kunnen leren en automatiseren, verdwijnen deze sociaal-emotionele problemen.

Bovendien doen wij dat tegen substantieel lagere kosten dan de reguliere dyslexiebehandelaren. Een dyslexiebehandeling kost meer dan € 5000,- en de hulp vanuit de Kernvisie methode rond € 1000,-. Wij kunnen dus 5 keer zoveel kinderen helpen dan de dyslexiebehandelaren. Het resultaat is meetbaar en wetenschappelijk bewezen. Dus de vrees van RID directeur Remco Reij dat nu het geld voor dyslexie moet worden verdeeld over veel meer kinderen is niet nodig.

Nederlands Kwaliteitinstituut Dyslexie (NKD)

Dyslexiebehandelaren hebben echter een aantal belemmeringen opgeworpen waardoor de Kernvisie methode niet ingezet kan worden voor dyslexiezorg. Een van de eisen is namelijk dat een behandelaar aangesloten moet zijn bij het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (verder NKD). De Kernvisie methode wordt geweigerd door het NKD omdat wij niet werken volgens het protocol dat de gevestigde behandelaren hebben opgesteld. Er is dus geen ruimte voor nieuwe toetreders met nieuwe methodes. Helaas hebben de gemeenten deze voorwaarden blind overgenomen.

Betere verdeling beschikbare budget

Met deze rechterlijke uitspraak hoeft de gemeente geen extra geld uit te geven, maar moet het de bestaande gelden beter inzetten.

De meeste sociaal-emotionele problemen bij kinderen zijn school gerelateerd. Met de Kernvisie methode lossen wij ze op.

De volledige uitspraak vind je hier.

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder