Het zit ‘m in de kleine dingen

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Vorige week mocht ik een aantal nieuwe cliënten in mijn praktijk verwelkomen. Opvallend was dat drie (!) kinderen de letters nog tekenden, ondanks dat ze toch al in groep 5 tot 7 zaten.

De een had een dyslexiebehandeling van 1,5 jaar achter de rug, de ander ergotherapie en fysiotherapie voor de fijne motoriek en toch was de vooruitgang minimaal. Met ouders die blijven zoeken naar ondersteuning voor hun kind en soms het gevoel hebben dat hun kind nu al is opgegeven door het systeem.

Ik heb vast al eerder verteld, dat ik kinderen altijd het alfabet laat opschrijven (jawel, pubers ook :-)). En dat is echt belangrijker dan het op het eerste gezicht lijkt.

Hieraan kan ik niet alleen zien welke letters ze kennen, hoe ze hun pen vasthouden en schrijven, maar ook hoe ze de letters vormen.

In de onderbouw op school leren kinderen de individuele letters en wordt verteld hoe ze de letters moeten vormen. Maar zie je als leerkracht ieder kind regelmatig alle letters vormen (en heb je daar tijd voor) of zie je het werk dat de leerlingen hebben gemaakt?

Als je tijdens het schrijven van letters niet de juiste volgorde aanhoudt bij het vormen van die letters, kan je nooit goed leren schrijven en al helemaal niet aan elkaar. En ik weet best wel dat hoe ouder die jongelui worden hoe minder er aan elkaar geschreven wordt, dus waarom is dat dan belangrijk? Maar als je als beginnende lezer/schrijver aan elkaar schrijft vorm je woordbeelden. En juist die woordbeelden zijn razend belangrijk, die moeten je hoofd in! Hoe meer woordbeelden je kent hoe makkelijker lezen wordt.

En nee, woorden typen is niet hetzelfde als woorden schrijven, Net zomin als een letter typen hetzelfde is als een letter schrijven. Hier schreef ik al eerder het blog Waarom schrijven met de hand je slimmer maakt over.

Dus worstelt jouw kind met lezen en schrijven vraag het dan het alfabet eens op te schrijven en kijk hoe hij of zij de letters vormt. En dat geldt natuurlijk ook voor alle leerkrachten, onderwijsprofessionals, rt-ers, ergotherapeuten, fysiotherapeuten, dyslexiebehandelaren, logopedisten (en ieder ander die kinderen helpt die op de een of andere manier vastlopen op school), zo’n ogenschijnlijk klein aandachtspuntje kan jouw effectiviteit echt verhogen.

Zie je dat daar wel het een en ander verbeterd kan worden, pak dan de stoplichtletters van juf Yvon erbij of de app Letterschool (Google Play of App Store), want pas met een goede basis kan je verder bouwen!

PS. Een andere cliënt werkte op school volledig op de computer, hij deed al zijn ‘schrijfwerk’ via het toetsenbord. De standaard werkwijze van de school bij dyslexie. Toen ik hem het alfabet op liet schrijven, bleek hij een prachtig handschrift te hebben! School kwam daar ook achter … toen de stroom uitviel :-).

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder