Wat ik het leukste vond aan de jaren dat ik voor de klas stond? Je met +/- 80 studenten en een aantal collega’s een week lang onderdompelen tijdens de hotelpraktijkweek aan het eind van het semester. Prachtige weken waarin je kwartjes zag vallen en studenten zag groeien.

De herinnering die er met kop en schouders bovenuit steekt is het jaar met Isabelle. Ze was een studente van deze tijd, niet op haar mondje gevallen en sprak minstens drie talen vloeiend. Had al een poosje in het buitenland gestudeerd en was gewend om haar eigen boontjes te doppen.

Ik was vast niet haar favoriete leerkracht, sterker nog ik weet zeker dat ze regelmatig gek van me werd.

In de aanloopfase naar de praktijkweek kregen de studenten wekelijks praktische opdrachten die gericht waren op inzicht krijgen in de afdelingen en werkzaamheden die bij het runnen van een hotel komen kijken. Tegelijkertijd moesten ze hun eigen praktijkweek naar eigen inzicht vorm gaan geven.

Er moest samengewerkt worden, verantwoordelijkheden verdeeld. Ze moesten elkaar aanspreken op dingen die niet goed gingen of juist complimenteren als dingen wel goed gingen.

Vooral het stukje ‘naar eigen inzicht’ was lastig. Isabelle – ondertussen samen met een klasgenoot hoofd van een afdeling – bestookte me wekelijks met vragen. “Hoe moet ik …” “Waar moet ik …” Ik kaatste vrijwel iedere keer de bal terug. “Het is jullie afdeling, jullie mogen zelf kiezen hoe je het invult.”

De hamvraag bleef: “Ja maar, hoe weet ik dan of het goed is?!”

In het onderwijs zijn we gewend om kinderen en jongeren iets te leren door informatie aan te bieden. Die kinderen en jongeren worden dan geacht die informatie tot zich te nemen en dan gaan we weer een stapje verder. Op naar het volgende hoofdstuk. Maar we leren ze niet om zelf het initiatief te nemen tot kennisvergaring of ontdekkend leren.

Tijdens de hotelpraktijkweek liep de afdeling van Isabelle als een zonnetje. Op één ding na, de boekhouding was niet op orde. Met nog één feestavond voor de boeg zette ik een stop op de uitgaven. Er mocht niet meer ingekocht worden.

‘Het kon niet waar zijn. Het was niet eerlijk. Er klopte niets van!’ Opeens vloog ze van tafel. Na een minuut of 10 kwam ze terug. Ze had het lek gevonden, gedicht én het tekort werd diezelfde avond nog aangevuld. En toen kwam het mooiste moment van de week.

“Ik moest het zelf ontdekken hè?”

Website | + berichten

Ondernemer, verbinder en schrijver. Als mededirecteur van Kernvisie methode schept zij de randvoorwaarden die anderen (kinderen én volwassenen) de ruimte geven om te groeien en zich te ontwikkelen.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder