Wat ik het leukste vond aan de jaren dat ik voor de klas stond? Je met +/- 80 studenten en een aantal collega’s een week lang onderdompelen tijdens de hotelpraktijkweek aan het eind van het semester. Prachtige weken waarin je kwartjes zag vallen en studenten zag groeien.

De herinnering die er met kop en schouders bovenuit steekt is het jaar met Isabelle. Ze was een studente van deze tijd, niet op haar mondje gevallen en sprak minstens drie talen vloeiend. Had al een poosje in het buitenland gestudeerd en was gewend om haar eigen boontjes te doppen.

Ik was vast niet haar favoriete leerkracht, sterker nog ik weet zeker dat ze regelmatig gek van me werd.

In de aanloopfase naar de praktijkweek kregen de studenten wekelijks praktische opdrachten die gericht waren op inzicht krijgen in de afdelingen en werkzaamheden die bij het runnen van een hotel komen kijken. Tegelijkertijd moesten ze hun eigen praktijkweek naar eigen inzicht vorm gaan geven.

Er moest samengewerkt worden, verantwoordelijkheden verdeeld. Ze moesten elkaar aanspreken op dingen die niet goed gingen of juist complimenteren als dingen wel goed gingen.

Vooral het stukje ‘naar eigen inzicht’ was lastig. Isabelle – ondertussen samen met een klasgenoot hoofd van een afdeling – bestookte me wekelijks met vragen. “Hoe moet ik …” “Waar moet ik …” Ik kaatste vrijwel iedere keer de bal terug. “Het is jullie afdeling, jullie mogen zelf kiezen hoe je het invult.”

De hamvraag bleef: “Ja maar, hoe weet ik dan of het goed is?!”

In het onderwijs zijn we gewend om kinderen en jongeren iets te leren door informatie aan te bieden. Die kinderen en jongeren worden dan geacht die informatie tot zich te nemen en dan gaan we weer een stapje verder. Op naar het volgende hoofdstuk. Maar we leren ze niet om zelf het initiatief te nemen tot kennisvergaring of ontdekkend leren.

Tijdens de hotelpraktijkweek liep de afdeling van Isabelle als een zonnetje. Op één ding na, de boekhouding was niet op orde. Met nog één feestavond voor de boeg zette ik een stop op de uitgaven. Er mocht niet meer ingekocht worden.

‘Het kon niet waar zijn. Het was niet eerlijk. Er klopte niets van!’ Opeens vloog ze van tafel. Na een minuut of 10 kwam ze terug. Ze had het lek gevonden, gedicht én het tekort werd diezelfde avond nog aangevuld. En toen kwam het mooiste moment van de week.

“Ik moest het zelf ontdekken hè?”

Website |  + berichten

Ondernemer, verbinder en schrijver. Als mededirecteur van Kernvisie methode schept zij de randvoorwaarden die anderen (kinderen én volwassenen) de ruimte geven om te groeien en zich te ontwikkelen.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder