Tunnelvisie

door Wim Bouman | Wetenschap

Het is toch bijzonder hé, dat gerenommeerde praktijken op het gebied van “dyslexie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyslexie zoveel moeite doen om te vertellen dat je je vooral niet moet verlaten op fenomenen als beelddenken. Dit zijn dwaalwegen en als je dat toch doet, dan levert dat niets anders op dan tijdverlies en valse verwachtingen. Het levert niets op en als het dat wel doet dan was de persoon niet dyslectisch.

Intussen zijn 98% van de kinderen in mijn praktijk visueel ingesteld. Beelddenkers dus.

Volgens Tom Braams van Braams & Partners: _“Als het geloof in het beelddenken er toe leidt dat een kind een langdurige beelddenkbehandeling krijgt, en daardoor verstoken blijft van een systematische op de taal gerichte behandeling, dan is de dwaalweg ronduit schadelijk voor het kind.”_

Voor een wetenschapper een nogal losse opmerking. Een “beelddenkbehandeling” alsof iemand ziek is. En wat houdt zo’n langdurige behandeling dan in? Braams zet trajecten in van anderhalf jaar. De resultaten van zijn behandeling zijn waarschijnlijk ook het gevolg van de persoonlijke benadering. Het verwijt dat hij zelf maakt ten aanzien van andere manieren van benadering van “dyslexie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyslexie.

Braams: _“Hoewel het zeker zo is dat de ene persoon sterker visueel is ingesteld dan de andere, is het voor wetenschappers onmogelijk zich een volkomen niet-talige vorm van denken voor te stellen”._

Hier ligt het grote probleem: omdat wetenschappers zich een beeldende wijze van denken niet voor kunnen stellen (omdat het niet hun manier van denken is en omdat zij het niet goed kunnen) bestaat het dus niet. En op deze wijze wordt een ontwikkeling tegengehouden, die het belang van kinderen kan dienen.

*Over wiens belang hebben wij het eigenlijk?*

Bij de Kernvisie methode worden kinderen vertrouwd gemaakt met hun talent dat beelddenken heet. Daarna leren zij dit toe te passen tijdens taal en/of rekenen gerelateerde oefeningen. Mooi om aandacht te besteden aan de ontwikkeling van je kind, als je toch op de wachtlijst staat.

_De Kernvisie methode bestaat uit 5 tot 7 sessies, over een periode van 3 à 4 maanden._

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Meer uit de praktijk

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder