Grote baby meer kans op ADHD, echt waar?

door Wim Bouman | Wetenschap

Afgelopen week las ik een stukje in het Algemeen Dagblad. Het gaat om een onderzoek van orthopedagoog Cathelijne Buschens van het UMC Radboud in Nijmegen.

Zij zegt dat ADHD erfelijk is, dat moeders die roken tijdens de zwangerschap, een verhoogde kans hebben op een kind met ADHD en dat zwaardere baby’s ook een verhoogde kans hebben om later ADHD te krijgen. Ze heeft gebruik gemaakt van gegevens van een Nederlandse bevolkingsstudie onder ruim 2200 kinderen.

ADHD is als zodanig niet erfelijk. Het visuele denksysteem is wel erfelijk, daar kunnen “ADHD”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/adhd, “ADD”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/add, “dyslexie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyslexie en “dyscalculie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyscalculie een symptoom (gevolg) van zijn. Als de wetenschap daar eerst eens van doordrongen raakt, dan kunnen zij eindelijk tot effectieve behandeling overgaan.

In mijn vorige weblog heb ik al gesproken over het fenomeen dat alles onder de noemer van wetenschappelijkheid als de waarheid wordt gekwalificeerd. Wel, hier hebben wij weer zo’n staaltje van valse statistiek. Men neme een onderzoek en gaat naar hartenlust conclusies trekken. Zoek naar overeenkomsten en voila, daar is weer een stelling.

Kijk naar alle kinderen die ADHD hebben en kijk terug naar de gegevens die eerder zijn geregistreerd. Je ziet dat deze kinderen gemiddeld wat zwaar waren bij de geboorte. Dus trek je de conclusie dat zwaardere baby’s een verhoogde kans op ADHD hebben …

Stel dat ook was geregistreerd welke kleur schoenen deze kinderen het liefst dragen. Dan zou je zomaar de conclusie kunnen trekken dat kinderen, die bruine schoenen dragen, een verhoogde kans op ADHD hebben.

_Ik vind het wel knap dat je hierop af kan studeren._

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder