Met drie jaar naar school

door Wim Bouman | Politiek en overheid

Onze minister van Onderwijs, Marja Bijsterveldt, gaat voortvarend aan de slag. Om de achterstanden in spelling en rekenen in te lopen, heeft zij bedacht om kinderen vanaf drie jaar alvast te laten starten. Hoe kan je het probleem nog groter laten worden.

Al eerder heb ik verteld dat wij geboren worden met uitsluitend een activiteit in onze rechterhersenhelft. In een proces naar het 10e jaar, wordt onze linkerhersenhelft erbij getrokken. In onze rechterhersenhelft zitten alle zaken, die wij nodig hebben om praktisch bezig te kunnen zijn. In onze linkerhersenhelft zitten de tekens ( letters, woorden, cijfers, getallen en het rekenen).

Hoe eerder wij dus starten met deze lesstof, hoe moeilijker is het voor een kind om dit te bevatten. Misschien moeten wij kinderen juist de ruimte geven om op het moment dat zij er aan toe zijn, deze tot zich te laten nemen i.p.v hen op te jagen.

Waarom niet met 1,5 jaar naar school, dan kunnen wij ze ook leren praten. Ook gek eigenlijk, want dat hebben wij op school niet geregeld. En wat blijkt? Een kind gaat vanzelf praten op het moment dat het er aan toe is.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Meer uit de praktijk

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder