Structuur is de redding

door Wim Bouman | Nieuws

Ik las een artikel over een moeder met een zoon, die “ADHD”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/adhd heeft. Hij kan zich moeilijk “concentreren”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/concentratieproblemen, is hyperactief en impulsief. Hij kreeg medicijnen (Ritalin). Zijn moeder herkende haar zoon niet meer: ze ontdekte dat hij ongelukkig, passief en teruggetrokken werd door dit medicijn. Hij was wel stil en rustig in de klas, maar hij leerde niets bij.

Het verontrustte zijn moeder en ze besloot te stoppen met het medicijn. Ze besloot haar zoon vooral structuur te geven. Daar waar zij vaak toegeeflijk was, begon zij hem structuur te bieden. Ja is ja, nee is nee.

Ze heeft gezorgd dat haar zoon volgens een vaste routine leeft, hij staat elke morgen op hetzelfde uur op. Dan moet hij zijn kamer opruimen en zijn ontbijt klaarzetten. Daarbij zijn manieren belangrijk, hij moet oogcontact maken en antwoorden op vragen. Als hij van school komt, krijgt hij meteen een snack en een kop thee, daarna gaat hij op zijn kamer zijn huiswerk maken. Hij gaat steeds op hetzelfde uur slapen.
Ze werken met een beloningssysteem. Als hij te laat is of hij doet druk, mag hij niet op de computer. Zo heeft hij geleerd zijn gedrag te controleren Sinds dit toegepast wordt, treedt er een grote verandering op. Het ging natuurlijk niet meteen, maar geleidelijk merkte ze wel een verbetering in zijn gedrag op.”

Ook in mijn praktijk heb ik regelmatig te maken met kinderen, die de regie van hun ouders hebben overgenomen. Duidelijkheid is het devies, ‘Ik ben de ouder jij bent het kind’. De ouder bepaalt.

Vandaag lees ik een stukje in de krant: een meisje komt thuis met een negen voor een proefwerk. Moeder vraagt aan haar, wat er is mis gegaan. _Je kan ook doorschieten …_

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder