Fouten maken moet

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Tijdens het intakegesprek met een nieuwe cliënt geef ik aan dat hij of zij vooral fouten moet maken. De opmerking ‘Ik wil graag dat je zoveel mogelijk fouten maakt’, geeft over het algemeen een schrikeffect, want dat is toch raar? Op school moet je vooral zo min mogelijk fouten maken.

Een ontlading van spanning is meestal het geval, want ‘hier hoef ik niets’. Het tegendeel is waar, maar doordat de druk nu weg is komt het kind in actie. Een andere beleving dus.

Vervolgens leg ik uit dat wanneer de cliënt fouten maakt, ik kan zien waar ik hem of haar kan helpen. Kinderen en volwassenen met een voorkeur voor beelddenken – oftewel een rechtsgeoriënteerde leerstijl – zijn juist heel goed in staat om fouten te maskeren door aangepast gedrag te gaan vertonen. Hierdoor wordt de helper nogal eens op het verkeerde been gezet. De voelsprieten van deze kinderen zijn zo sterk ontwikkeld, dat zij direct aan de lichaamshouding en intonatie kunnen vaststellen dat hun antwoord niet goed was. Al heel snel zullen zij over een vergissing of schrijffout spreken.

Soms moet ik uitleggen dat fouten maken goed voor je is en dat zonder fouten er niet geleerd kan worden.

Toen wij leerden lopen ging dat ook niet in één keer. Juist door het omvallen en het ontdekken dat je je voet net iets anders neer moet zetten, kwam het lopen tot stand. Wanneer we wachten en alleen kijken hoe anderen lopen, zullen we het zelf nooit leren.

_Zonder het maken van fouten wordt er niet geleerd._

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder