Zowel op de basisschool, de middelbare school, het MBO, HBO en het wetenschappelijke onderwijs, hanteert men zogenaamde dyslexieprotocollen. Dit zijn reglementen en gedragslijnen die men moet hanteren, wanneer iemand een dyslexieverklaring heeft.
Zo worden er op de basisschool faciliteiten geleverd als remedial teaching, meer tijd voor een cito toets, mag men soms een laptop gebruiken en krijgt men soms aangepast werk. Vanaf de middelbare school wordt er nog wel eens geremedieerd, maar men blijft vaak steken bij 10 minuten extra tijd voor een tentamen, de opgaven printen op A3-formaat, een aparte toetsklas voor dyslectische studenten en het toestaan van laptops in de klas.
Bij het feit dat deze faciliteiten aangeboden worden kan je vraagtekens zetten. Het suggereert namelijk dat er een afwijking is bij deze kinderen. Terwijl, vanuit mijn opinie, deze kinderen slim genoeg zijn om het goed te kunnen, echter zij moeten de informatie wel goed gepresenteerd krijgen. Zij krijgen namelijk linksgeoriënteerde informatie, terwijl zij zelf een rechtsgeoriënteerde leerstijl hebben. Dit sluit niet aan, dus het onderwijs stelt faciliteiten beschikbaar om hun eigen onvermogen te compenseren. De wereld op zijn kop lijkt mij.
Ik kreeg een jongetje in mijn praktijk en die vertelde dat hij een 11 voor topografie had gehaald. Ik vond dat wel bijzonder en vroeg hem hoe dat kon. Dyslectische kinderen krijgen op die school automatisch een punt extra. Zo kan je een probleem ook afkopen …
Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.
0 reacties