Een rekenmachine op de basisschool?

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Soms laat ik mij weer verbazen. Scholen proberen kinderen tenslotte met de beste bedoelingen te helpen. Zo hoorde ik laatst dat er al scholen zijn waar, bij kinderen vanaf groep 6, een rekenmachine tot de standaard uitrusting behoort. Ik had al eerder gehoord, dat hier in groep 8 al sprake van was. Het doel hiervan is kinderen te laten focussen op de opdracht en niet op het rekenwerk. Hetzelfde gebeurt met tafelkaarten.

We leren de kinderen eerst de tafels te automatiseren en we weten allemaal dat dit niet altijd vanzelf gaat. Vervolgens laten we diezelfde kinderen vermenigvuldigsommen maken op een manier waarop ze eigenlijk de tafels niet hoeven te gebruiken! Nu worden kinderen dus uitgerust met een rekenmachine.

De beheersing van de tafels is nodig om ook uit het hoofd te kunnen rekenen. Het is een basisvaardigheid, die ieder mens bij zich hoort te hebben, om ook ingewikkeldere sommen te kunnen maken.

Wanneer je eerst kinderen met veel moeite in groep 4 en 5 alle tafels eigen hebt laten maken, dan moet je daar in groep 6 niet mee stoppen. Zodra je geautomatiseerde informatie niet regelmatig gebruikt, dan zal de kennis wegzakken.

Onze hersenen plaatsen informatie, die niet regelmatig wordt gebruikt naar achteren, waardoor de vaardigheid afneemt. Juist in de groepen 6 en 7 moeten kinderen veel ‘grote sommen’ maken om zo veel onderdelen van tafels tegen te komen en te gebruiken.

_Een rekenmachine, niet handig …_

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder