Kan je nieuwe woorden teveel laten zien?

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Het schooljaar is weer begonnen en ook de noordelijke provincies gaan weer naar school. Met frisse moed, een beetje tegenzin of reikhalzend wordt er uitgekeken naar het nieuwe schooljaar. Hup weer nieuwe dingen leren.

Tot mijn grote verbazing hoorde ik van een cliëntje dat hij eerst een dictee kreeg van een nieuwe spellingsregel en pas daarna de uitleg. Ik dacht daar zal hij zich wel in vergissen. Je krijgt eerst uitleg en daarna dictee.

Toen ik dat eens na ging vragen, blijkt het dat veel scholen inderdaad eerst het dictee geven en daarna de uitleg. De reden die men hiervoor opgeeft is dat de leerkracht dan kan zien wat zij wel al weten en wat niet.

Voor kinderen met een rechtgeoriënteerde leerstijl is dit heel erg vervelend. Zij moeten namelijk maar een beetje gissen hoe zij een woord moeten schrijven. Wanneer zij een woord verkeerd schrijven creëren zij een fout woordbeeld, wat bij deze categorie kinderen vaak hardnekkig blijft zitten.

Daarnaast wordt volledig voorbijgegaan aan het gevoel dat deze kinderen krijgen als ze keer op keer een dictee maken en daarbij een groot deel van de woorden fout schrijven. _‘Zie je wel, ik kan het toch niet’_. Heeft een leerkracht enig idee hoe vaak een kind ’s avonds huilend uit bed komt, omdat het het gevoel heeft dat het wéér heeft gefaald?

Wat is er op tegen om eerst gewoon een uitleg te geven met de daarbij behorende woorden en die een week op het bord te zetten? Rechtsgeoriënteerde kinderen komen de woorden dan vaker tegen en nemen deze op in hun geheugen. Veel leuker toch wanneer je een dictee goed maakt?

_Kan je een woord teveel of te vaak aanreiken als leerkracht? Waarom wordt deze groep toch vergeten?_

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder