Stop met speciale trainers voor cito-toets

door Wim Bouman | Nieuws, Schoolsysteem

Vandaag in het nieuws (“Nu.nl”:http://www.nu.nl/algemeen/2733718/stop-met-speciale-trainers-cito-toets-.html): ‘Stop met speciale trainers voor cito-toets’. Het cito is niet blij met de ontwikkeling dat steeds meer ouders speciale trainers inhuren om hun kinderen voor te bereiden op de cito-toets.

Waarom ouders dat doen? Ze willen graag dat hun kind een zo hoog mogelijke score haalt en daarmee het bijbehorende schooladvies dat ouders graag zien. Misschien ben ik wat kort door de bocht, want er zijn ook ouders die willen dat hun kind tot hun recht komt in de toets.

Op school wordt er met de kinderen aandacht besteed aan de cito-toets, er wordt een oefentoets gemaakt en/of vragen worden klassikaal behandeld. Op deze manier kunnen ze kennis maken met de manier waarop vragen gesteld worden.

Als kinderen door een intensieve training inderdaad een hogere score bereiken, leidt dit vaak genoeg tot een verkeerd schooladvies. Op de nieuwe school zal het kind op zijn tenen moeten lopen om mee te kunnen komen, of zelfs niet voldoende in huis hebben om het te redden. Het resultaat? Naast een nare schooltijd waarin het nooit goed genoeg lijkt te zijn, blijven zitten of moeten wisselen naar een lager niveau en soms beide. Enorm veel frustratie, teleurstelling en verdriet. En dat terwijl je als ouder toch het beste voor hebt met je kind.

Is het zinvol om kinderen met leerproblemen zoals “dyslexie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyslexie, “dyscalculie”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/dyscalculie, etc. extra te laten oefenen? Deze kinderen zullen altijd moeite blijven houden met de huidige manier van toetsen. Terwijl voor mensen met een linksgeoriënteerde leerstijl de vraagstelling volkomen logisch is, is dit voor mensen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl niet het geval. Hierdoor hebben kinderen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl bij de start van de cito-toets al een achterstand. Jammer genoeg hebben de makers van de cito-toets geen oog voor dit fenomeen.

Extra oefenen lost het probleem niet op. Een andere manier van toetsen wel!

Dyslexie en dyscalculie hebben niets te maken met de intelligentie van een kind. We zijn echter blijkbaar nog niet in staat om op een dusdanige wijze toetsen te creëren die kennis en vaardigheden van deze kinderen wel tot uiting laat komen.

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder