Begrijpend lezen

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Veel kinderen hebben moeite met begrijpend lezen. Begrijpend lezen komt nadat de kinderen hun snelheid van lezen sterk hebben opgevoerd. Het is de bedoeling dat een stuk tekst wordt gelezen en dat het kind daarna een aantal vragen over de tekst beantwoordt. Een rechtsgeoriënteerd kind gaat de tekst gevoelsmatig en visueel beleven, waardoor het langer duurt voordat het klaar is met lezen. Hierdoor komen ze nogal eens in tijdnood.

Een moeder vertelde mij, dat ze met haar dochter haar rapport aan het bespreken was. Door alle vakken na te lopen en haar dochter te bevragen wat er moeilijk was aan het vak of wat zij er niet van begreep, kreeg de moeder inzicht in wat haar dochter werkelijk bezighield.

Zo kwam ook het begrijpend lezen langs. De moeder vroeg haar dochter of de teksten te moeilijk waren of dat ze de vragen niet begreep. Het meisje fluisterde een beetje bedremmeld in haar oor: “Eigenlijk lees ik het verhaaltje nooit mam, ik ga meteen naar de vragen”.

Het lezen van het verhaaltje duurt in haar ogen te lang en dan krijgt ze het niet af, was haar redenering. Daarnaast konden de verhaaltjes haar in het geheel niet boeien. Toen ik dit hoorde, vertelde ik dit verhaal aan kinderen en ouders in mijn praktijk. Doordat het niet over de kinderen ging die ik coachte, voelden zij zich vrij om er ook wat over te zeggen. Tot mijn grote verbazing vertelde kind na kind, dat zij precies hetzelfde doen (of deden)! En nu ik erover nadenk, deed ik dat vroeger ook.

Zijn we met zijn allen aan het kijken waar het onvermogen van het kind zit, worden we gewoon in de maling genomen. _Leerkrachten let op, weet dat dit gebeurt!_

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder