Begrijpend lezen

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Veel kinderen hebben moeite met begrijpend lezen. Begrijpend lezen komt nadat de kinderen hun snelheid van lezen sterk hebben opgevoerd. Het is de bedoeling dat een stuk tekst wordt gelezen en dat het kind daarna een aantal vragen over de tekst beantwoordt. Een rechtsgeoriënteerd kind gaat de tekst gevoelsmatig en visueel beleven, waardoor het langer duurt voordat het klaar is met lezen. Hierdoor komen ze nogal eens in tijdnood.

Een moeder vertelde mij, dat ze met haar dochter haar rapport aan het bespreken was. Door alle vakken na te lopen en haar dochter te bevragen wat er moeilijk was aan het vak of wat zij er niet van begreep, kreeg de moeder inzicht in wat haar dochter werkelijk bezighield.

Zo kwam ook het begrijpend lezen langs. De moeder vroeg haar dochter of de teksten te moeilijk waren of dat ze de vragen niet begreep. Het meisje fluisterde een beetje bedremmeld in haar oor: “Eigenlijk lees ik het verhaaltje nooit mam, ik ga meteen naar de vragen”.

Het lezen van het verhaaltje duurt in haar ogen te lang en dan krijgt ze het niet af, was haar redenering. Daarnaast konden de verhaaltjes haar in het geheel niet boeien. Toen ik dit hoorde, vertelde ik dit verhaal aan kinderen en ouders in mijn praktijk. Doordat het niet over de kinderen ging die ik coachte, voelden zij zich vrij om er ook wat over te zeggen. Tot mijn grote verbazing vertelde kind na kind, dat zij precies hetzelfde doen (of deden)! En nu ik erover nadenk, deed ik dat vroeger ook.

Zijn we met zijn allen aan het kijken waar het onvermogen van het kind zit, worden we gewoon in de maling genomen. _Leerkrachten let op, weet dat dit gebeurt!_

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder