Geachte dames en heren

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Geachte dames en heren van het CITO, NIO en andere onderwijskundigen,

Ik wil u onder de aandacht brengen uw wijze van toetsen. Misschien heeft u er plezier in om vragen zo te stellen dat er een kleine valkuil in zit. Of misschien bent u zich niet bewust dat zeker 20% van de kinderen hier grote moeite mee hebben. Niet omdat zij niet slim genoeg zijn. Nee, juist omdat zij eigenlijk te slim zijn voor uw sommetjes.

Maar ja, fout is fout en daar gaat weer een slecht cijfer het leerlingvolgsysteem in. Te slim. Hoezo te slim?

Kinderen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl nemen uw valkuil heel letterlijk en beantwoorden de vraag eigenlijk goed, maar die oplossing staat niet in uw antwoordformulier dus is het fout. Volgt u mij nog? Waarschijnlijk niet … en dat is nou precies wat deze categorie kinderen overkomt met uw opgaven.

Deze kinderen zijn in staat om uw opgaven van verschillende kanten te bekijken. Al snel dringt de vraag zich bij hen op ‘Wat willen ze van me’? In de tijd dat ze bezig zijn om deze interne vraag te beantwoorden, gebeurt er niets. Dat leidt tot tijdverlies, een component die u ook aardig vindt om toe te voegen. Ik zal u een voorbeeld geven.

Vader gaat een doos wijn kopen. Hij maakt gebruik van de aanbieding 12 flessen halen en 11 betalen. Een fles kost per stuk € 4,50. Wat kost een doos?

Een rechttoe rechtaan denker zou zeggen 11 keer € 4,50. Echter veel van deze categorie kinderen zullen zich afvragen: ‘Hoe kom ik aan dit antwoord?’ Tenslotte wordt er in de opgave helemaal niet gesproken over hoeveel het karton van de doos kost.

Een klein en eenvoudig voorbeeld hoe iemand simpel en onbedoeld op het verkeerde been komt te staan. Hoezo op een verkeerd been staan, ik zit toch?

Ga hier alstublieft mee aan de slag en help deze kinderen die in staat zijn om meer antwoorden te bedenken dan dat ene waar u op uit bent. Uiteindelijk laat de toets niet zien waartoe deze kinderen in staat zijn en dát was toch u bedoeling?

_In beeld brengen wat de werkelijke capaciteiten van deze kinderen zijn?_

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder