Geachte dames en heren

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Geachte dames en heren van het CITO, NIO en andere onderwijskundigen,

Ik wil u onder de aandacht brengen uw wijze van toetsen. Misschien heeft u er plezier in om vragen zo te stellen dat er een kleine valkuil in zit. Of misschien bent u zich niet bewust dat zeker 20% van de kinderen hier grote moeite mee hebben. Niet omdat zij niet slim genoeg zijn. Nee, juist omdat zij eigenlijk te slim zijn voor uw sommetjes.

Maar ja, fout is fout en daar gaat weer een slecht cijfer het leerlingvolgsysteem in. Te slim. Hoezo te slim?

Kinderen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl nemen uw valkuil heel letterlijk en beantwoorden de vraag eigenlijk goed, maar die oplossing staat niet in uw antwoordformulier dus is het fout. Volgt u mij nog? Waarschijnlijk niet … en dat is nou precies wat deze categorie kinderen overkomt met uw opgaven.

Deze kinderen zijn in staat om uw opgaven van verschillende kanten te bekijken. Al snel dringt de vraag zich bij hen op ‘Wat willen ze van me’? In de tijd dat ze bezig zijn om deze interne vraag te beantwoorden, gebeurt er niets. Dat leidt tot tijdverlies, een component die u ook aardig vindt om toe te voegen. Ik zal u een voorbeeld geven.

Vader gaat een doos wijn kopen. Hij maakt gebruik van de aanbieding 12 flessen halen en 11 betalen. Een fles kost per stuk € 4,50. Wat kost een doos?

Een rechttoe rechtaan denker zou zeggen 11 keer € 4,50. Echter veel van deze categorie kinderen zullen zich afvragen: ‘Hoe kom ik aan dit antwoord?’ Tenslotte wordt er in de opgave helemaal niet gesproken over hoeveel het karton van de doos kost.

Een klein en eenvoudig voorbeeld hoe iemand simpel en onbedoeld op het verkeerde been komt te staan. Hoezo op een verkeerd been staan, ik zit toch?

Ga hier alstublieft mee aan de slag en help deze kinderen die in staat zijn om meer antwoorden te bedenken dan dat ene waar u op uit bent. Uiteindelijk laat de toets niet zien waartoe deze kinderen in staat zijn en dát was toch u bedoeling?

_In beeld brengen wat de werkelijke capaciteiten van deze kinderen zijn?_

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder