Waarom moet je eigenlijk leren?

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Wanneer ik deze vraag aan mijn cliënten stel, wordt er meestal gezegd: ‘Om later geld te kunnen verdienen’. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor een kind?

_‘Dat later is nog best wel ver weg en bovendien, het gaat nu toch ook goed. Ik verdien geen geld en toch heb ik een behoorlijk leventje. Op het naar school gaan na dan. Dus moet ik zien dat ik daar zo veel mogelijk zonder schade uitkom. Nou dat valt niet mee. Ik krijg bijvoorbeeld een werkboek en in mijn weektaak staat dat ik 4 opdrachten moet doen. Dit keer zijn het de woorden met SCH op het einde. Als ik er drie heb gezien dan weet ik de rest ook: allemaal SCH erachter. Hup volgende opdracht: 16×10=160 16×100=1600 en 16×1000=16000 … er moeten dus steeds nullen erachter. Door naar begrijpend lezen. Pffft, dat zijn veel vragen, dat lezen sla ik maar over want dat kost teveel tijd.’_

Is bovenstaande nu een scherts of de werkelijkheid die vrijwel niemand in de gaten heeft? Het mag duidelijk zijn dat een kind dat bovenstaand gedrag vertoond, niet automatiseert. Dus zodra de Cito-toets komt wordt deze onder de maat gemaakt, want nu zit er geen patroon meer in.

Heeft u enig idee hoeveel kinderen keurig hun sommetjes in het werkboek maken en de uitkomsten ook nog goed hebben, maar niet automatiseren doordat zij allerlei trucjes toepassen? De leerkracht moet niet naar de uitkomsten kijken, maar naar het proces dat daar aan vooraf gaat.

Wanneer de leerling weet waarom hij die sommetjes of die woordjes moet leren, dan begrijpt hij of zij meteen waarom de inspanning geleverd moet worden. Eigenlijk zijn zij aan het leren om het zichzelf later makkelijker te maken. Sommetjes zoals 7+8 of 8×7, waarvan de uitkomst vanzelf komt, zorgen ervoor dat het verdere rekenen veel makkelijker wordt.

‘Waarom leer je tafels’, vraag ik altijd aan de kinderen. ‘Geen flauw idee’, is meestal het antwoord. Een puzzel in elkaar moeten zetten en niet weten hoe de afbeelding eruit moet komen te zien.

*Het weten waarom je moet leren, zorgt voor meer aandacht, betrokkenheid, concentratie en werkplezier bij het kind.*

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder