Jongens gevoeliger dan meisjes?

door Wim Bouman | Uit de praktijk

In mijn praktijk help ik kinderen met “leerproblemen”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/hoe-ontstaat-een-leerprobleem. Deze kinderen laten zichzelf zien door hun duidelijke visuele en kinesthetische (gevoelsmatige) voorkeur van denken.

Mensen die een voorkeur hebben om eerst visueel te denken, zijn over het algemeen initiatief nemers, creatief, associëren veel, praten snel, zijn soms wat chaotisch en kunnen snel beslissingen nemen. Dit kun je herkennen door doordat zij met hun ogen omhoog gaan als ze nadenken.

Mensen die een voorkeur hebben om gevoelsmatig (kinesthetisch) te denken, zijn over het algemeen geen initiatienemers, maar kunnen een idee dat al bestaat, groter, voller en rijker maken. Ze doen dingen op gevoel, wat het voor hen moeilijk maakt om hun acties uit te leggen. Ze doen langer over het nemen van een beslissing. Wanneer zij nadenken gaan zij met hun ogen naar beneden.

Door de oogbewegingen van deze kinderen te observeren kan je zien van welk denksysteem zij op dat moment gebruikmaken. Er zijn verschillende denksystemen waar we allemaal gebruik van maken. Wel is het zo dat ieder mens een voorkeur heeft voor een denksysteem en ook een tweede voorkeur.

Onderzoek in mijn praktijk bij 150 kinderen met leerproblemen, laat zien dat 63% van hen een jongen is en 37% een meisje.

Binnen de groep jongens heeft 58% een voorkeur om eerst visueel te denken en daarna kinesthetisch. 42% van de jongens heeft een voorkeur om eerst kinesthetisch en daarna visueel te denken.

Bij de meisjes denkt 67% eerst visueel en daarna kinesthetisch. 33% heeft eerst een kinesthetische voorkeur en maakt daarna gebruik van het visuele denksysteem.

Welke conclusie kan je hier uit trekken? Zijn jongens gevoeliger dan meisjes? Binnen de groep van kinderen met leerproblemen in mijn praktijk, in ieder geval wel.

Het hoge percentage gevoelsdenkers bij jongens, typeert het probleem dat deze jongens veel meer hun gevoel zouden willen volgen, maar volgens rolpatronen is dit niet altijd toegestaan, of staan ze het zichzelf niet toe. Ze werken eigenlijk tegen hun natuur in. Het kan niet anders dan dat dit ook van invloed is op hun leerstijl en daarmee hun aansluiting op de wijze waarop op school de lesstof wordt aangereikt.

Wanneer je gevoel meespeelt bij alles wat je doet, dan stelt je dat in staat om op verschillende manieren naar dingen te kunnen kijken. Het geeft je dus meer opties en antwoordmogelijkheden. Dat betekent ook dat de voeler keuzes moet maken en dat is nou net iets waar een voeler niet van houdt. Eén van de redenen waarom het bij hem altijd wat langer duurt.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder