De wereld op zijn kop

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Onlangs meldde een moeder zich bij mij. Zij zocht hulp voor haar dochter van 7 jaar. Het meisje deed het in groep één en twee prima. Zij was ook heel leergierig en vroeg om schrijf- en rekenwerk. Dat ging ook prima. Men heeft er zelfs nog even over gedacht om haar groep drie over te laten slaan. Toch maar gewoon de weg volgen, zij ging naar groep drie.

Vanaf dat moment ging het mis. Zij kon haar draai niet vinden, de opdrachten werden niet voldoende begrepen en langzamerhand begon zij “faalangst, belemmerende overtuigingen (ik kan het toch niet)”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/faalangst en “concentratieproblemen”:http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/concentratieproblemen te ontwikkelen.

Ik zie dit bij veel kinderen gebeuren. In groep één en twee mogen zij naar interesse allerlei dingen doen, vinden het leuk en doen het graag. Vanaf groep drie gaat het van mogen naar moeten. Ineens worden de kinderen ingedamd en moeten zij zich volgens een bepaald keurslijf gaan gedragen. Dit is het moment dat zeker zo’n 20 % van de kinderen begint af te haken. Omdat de informatiestroom niet goed aansluit bij hun leerstijl. Zij gaan maniertjes ontwikkelen om toch tot oplossingen te komen en automatiseren daardoor veel minder dan nodig is om verder te kunnen komen.

Terug naar het meisje. Zij heeft in groep 3 extra ondersteuning gekregen. Dat wil zeggen, men heeft alles dat eerder niet lukte nog een keer aangeboden in de verwachting dat zij het dan wel op zou pakken. Dit is niet echt gelukt.
School benaderde haar moeder met de mededeling dat de extra ondersteuning van haar dochter werd gestopt. Het argument was, dat ieder kind recht heeft op één jaar extra ondersteuning en die heeft zij nu gehad.

*_Volgens mij hebben school en hun leerkrachten de verplichting om alles in het werk te stellen om kinderen te helpen bij hun leren. Mag je een kind zo laten vallen?_*

De wereld op zijn kop.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder