Onderpresteren

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Tijdens een coaching kwam de klassenindeling voor volgend jaar aan de orde. Moeder vertelde, dat het broertje van mijn cliëntje, die in groep 8 komt, in een klas terecht gaat komen van 38 kinderen. Alle ouders ongerust, maar door de geruststellende woorden van de schooldirecteur werd het protest in de kiem gesmoord.

Men ging de klas wel splitsen, zodat de helft instructie krijgt en de andere helft werkt. De oorzaak was, dat de huidige groep 6 van deze school een onderpresterende klas is en daarom meer aandacht nodig heeft.

Een onderpresterende klas? Volgens mij bestaat het niet, dat een hele klas onderpresteert. Dat moet een onderpresterende leerkracht zijn geweest. Dat kan gebeuren, maar daar is dan een directeur voor om dat te signaleren. Een onderpresterende directeur. En een inspectie, die dat weer niet signaleert. Een onderpresterende inspectie.

_En zo schuiven wij steeds weer alle verantwoordelijkheid af op de leerlingen. Tenslotte nemen zij niet op wat hen aangeboden wordt._

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder