Hinderen wij kinderen in hun natuurlijke ontwikkeling?

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Kinderen moeten op school netjes zitten, stil zitten, hun mond houden, concentreren, zich niet af laten leiden, niet radend lezen, als het even kan de juf in een keer begrijpen en werken volgens de methode van het werkboek.

Welke volwassenen gaat dingen doen die hij of zij liever niet doet? Dat vragen wij van kinderen de hele dag. Kookt een moeder eten, dat zij zelf niet lust? Kinderen moeten wel hun bord leeg eten. Gaan wij volwassenen een boek lezen dat ons niet interesseert? Wij verplichten het kinderen vaak. Laten wij ons als volwassene de mond snoeren? Wij vragen kinderen om stil te zijn. Kunnen wij ons als volwassenen concentreren op dingen die ons niet boeien? Wij vragen kinderen zich te concentreren op iets wat hen vaak niet interesseert. Begrijpen wij als volwassene alles wat ons wordt verteld?

Het gedrag van kinderen op school wordt vaak betiteld als afwijkend gedrag, maar eigenlijk hoort het gewoon bij het mens zijn. ‘Het kind is zo snel afgeleid’, wordt er vaak door de leerkracht tijdens het tienminutengesprek gezegd. Maar onze hersenen zijn zo ingesteld dat wij automatisch worden getrokken naar nieuwe informatie. Hierdoor leren wij namelijk nieuwe dingen. Het is dus logisch dat onze aandacht gaat naar die dingen, die onze aandacht vragen. Bovendien zijn onze hersenen ingericht om nieuwe situaties zo snel mogelijk te herkennen. Toen wij 40.000 jaar geleden nog in berenvellen liepen en wij bessen aan het plukken waren, was het wel zo prettig dat onze hersenen direct reageerden wanneer er opeens een wild dier in onze omgeving opdook. Het is dus gewoon een natuurlijke beweging dat wij worden afgeleid wanneer iets nieuws zich aandient.

Wij hinderen kinderen in hun natuurlijke ontwikkeling. Hersenen zijn ingesteld om nieuwe dingen waar te nemen en van daaruit te leren.

De klacht dat ‘kinderen zich niet kunnen concentreren’, is dus eigenlijk een groot compliment aan de hersenen van het kind!

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder