Gewoon doen

door Wim Bouman | Wetenschap

Al weer twee weken geleden was ik bij de Rijksuniversiteit in Groningen. Een bijeenkomst georganiseerd door de wetenschapswinkel van de universiteit. Tot mijn grote blijdschap begon men de presentatie met een uitleg over de linker- en de rechterhersenhelft. De linkerhersenhelft helpt ons bij de ratio, terwijl de rechterhersenhelft meer de praktische intelligentie vertegenwoordigt. Voor een universitaire omgeving een bijzonder benadering, die ik overigens van harte toejuich.

De boodschap? Er zou meer geleerd moeten worden vanuit het doen. Wat wij vergeten is dat de meeste mensen leren door te doen en te ervaren: met vallen en opstaan. De wetenschap leert juist vanuit de theoretische benadering. Leuk om te zien, dat wetenschappers het belang van ‘doen’ steeds meer op waarde weten te schatten.

De Kernvisie methode heeft twee onderzoeksvragen uitstaan als afstudeeropdrachten voor studenten, om op die manier de wetenschappelijke onderbouwing vast te leggen.

Ik vertelde over de Kernvisie methode en hoe dit haaks staat op de wetenschappelijke benadering rondom dyslexie. Daar waar ik de gebruikelijke tegenwerpingen verwachtte, werd ik verrast door enthousiaste toehoorders die lieten zien dat ze het leuk vonden om een afwijkende visie te ontmoeten. Met als gevolg? Ik heb een aantal uitnodigingen gekregen om ook op andere universiteiten mijn onderzoeksvragen neer te leggen.

Ook de wetenschap is aan verandering onderhevig. Aan het einde van de presentatie, werd een video getoond met als titel ‘Doen is de beste manier van denken’ en die wil ik graag met je delen!

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder