Tekenen of schrijven?

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

In groep 5 zit hij. Ik zag ‘m vorige week voor de tweede keer. Tijdens het intakegesprek bleek hij een flinke achterstand te hebben. Hij had geen goed letterbeeld, wat directe consequenties heeft voor het leren lezen en schrijven. Daarnaast tekende hij de letters in plaats van dat hij ze schreef.

Als je letters niet op de juiste manier kan vormen, kan je nooit aan elkaar leren schrijven, omdat je iedere keer op een andere manier de letter eindigt. Je moet eerst een goed beeld van de letters kunnen schrijven, voordat je kunt starten met het opslaan van letter- en woordbeelden (de basis van de Kernvisie methode).

Dus toog hij, samen met zijn ouders, na de eerste sessie naar huis met de stoplichtletters van Juf Yvon om het schrijven van letters te oefenen.

Drie weken later zag ik ‘m weer. Samen met zijn ouders had hij geoefend met schrijven. Hij liet het me zien en schreef alle letters van het alfabet op alsof hij het al jaren zo had gedaan. Sterker nog, toen ik ‘m uitdaagde, was hij zelfs in staat om letters al aan elkaar te gaan schrijven.

Hij was hier zelf ook door verrast. ‘Ze’ hadden dat in groep 3 en 4 al zó vaak met hem geprobeerd, dat hij dat niet meer hoefde te doen. En kijk, daar verscheen opeens de overtuiging ‘dat kan ik toch niet’. Maar, als je dingen in het verleden niet kan, wil dat niet zeggen dat je het een jaar later ook niet kan.

Als je de overtuiging vast blijft houden, gebeurt er niets.
Als je de overtuiging los kan laten, kan alles gebeuren.

Zijn ouders oefenden samen met hem het schrijven van de letters en zagen stap voor stap de vooruitgang die hij boekte. Zijn juf zag hem pas na de vakantie en riep uit:

“Wat heb jij gedaan tijdens de kerstvakantie?!”

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder