We automatiseren niet via de klank-tekenkoppeling

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Deze stelling doet menig leerkracht, remedial teacher en intern begeleider van kleur verschieten, maar hij is wel waar. We automatiseren niet op basis van de klank-tekenkoppeling.

Dat wil overigens niet zeggen dat we de klank-tekenkoppeling dan maar gelijk met het badwater weg moeten gooien, want deze heeft wel degelijk een heel belangrijke functie.

Bij het aanleren van de letters (“dit is de naam van de letter en je kan ‘m zo uitspreken …”) zijn de naam en de klank van essentieel belang. Met deze kennis kun je namelijk woorden die je nog niet kent ontcijferen en uitspreken. En daarmee sla je precies de spijker op zijn kop. Nieuwe woorden die je nog niet kent kunnen niet geautomatiseerd zijn. Het zijn niet voor niets nieuwe woorden.

Woorden (woordbeelden) die geautomatiseerd zijn herken je in één oogopslag. Daarvoor hoef je niets te ontcijferen, die komen automatisch. Net zomin dat je de uitkomst van tafelsommen hoeft uit te rekenen, mits ze goed geautomatiseerd zijn.

De klank-tekenkoppeling is dus razend belangrijk bij de beginfase van het leren lezen en schrijven. Het opent de poort naar de wereld van het geschreven woord. Maar voor het automatiseren van het lezen en schrijven is het regelmatig in aanraking komen van (groepen) woordbeelden vele malen belangrijker.

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder