Begrijpend lezen als criterium om je baan te behouden

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Onlangs kreeg ik het verzoek om een volwassene te coachen met de Kernvisie methode. Het gaat om een pedagogisch medewerker in een kinderdagverblijf.

Omdat men van overheidswege vindt dat de medewerkers aan bepaalde eisen moeten voldoen, krijgen zij een taal en begrijpend lezen toets. De taaltoets haalde ze glansrijk, maar de begrijpend lezen toets leverde problemen op. Ik ga haar helpen en zij gaat straks die toets ook halen.

In onze drift om alles onder controle te willen houden gaat de overheid eisen stellen aan het vermeende kennisniveau van – in dit geval – pedagogisch medewerkers. Alsof iemand beter met kinderen om kan gaan als zij goed begrijpend kunnen lezen. En dan laten we voor het gemak nog buiten beschouwing of de vorm van de toets de capaciteiten van deze persoon wel in beeld brengt.

Toen ik aan de leidinggevende vroeg hoe de persoon in kwestie functioneert, kreeg ik het antwoord dat dit de beste medewerker was die zij kon bedenken.

Als deze pedagogisch medewerker niet slaagt voor haar begrijpend lezen toets moet ze worden ontslagen …

Ik vraag me trouwens af wat er gebeurt als je een goed functionerende medewerker zonder voldoende voor zijn/haar begrijpend lezen toets gewoon niet ontslaat. Misschien kan iemand mij dat eens uitleggen?

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder