Vijf voor twaalf

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Vrienden ontdekten onlangs tot hun grote verbazing dat hun zoon van bijna twaalf geen klok kon kijken. Dat moet ik een beetje nuanceren, want het betreft hier het analoge klokkijken. Maar eigenlijk is het helemaal niet zo gek, want heb jij nog een analoge klok in huis?

Ons hele huis is voorzien van klokken, digitale klokken welteverstaan: op de oven, magnetron, de ontvanger van de tv, op de computer, tablet en smartphone. Alles is digitaal. Er zijn zoveel plekken in huis waar de tijd wordt aangegeven dat er geen noodzaak is voor een ouderwetse analoge klok aan de muur. En de enige plek die ik kan bedenken waar je in het openbare leven nog een klok tegenkomt is op het perron van de NS, wat eigenlijk best grappig is omdat de vertrektijden van de trein wel weer digitaal staan aangegeven.

Nou ja, zo kwam het dat onze vrienden bij opa en oma thuis ontdekten dat zoonlief geen analoge klok kon kijken. Nu heeft hij dat natuurlijk op een zeker moment wel op school geleerd, maar als je het daarna niet meer hoeft toe te passen, verwatert die opgedane kennis waar je bij staat.

Rechtsgeoriënteerde denkers gaan over het algemeen zo op in waar ze mee bezig zijn, dat ze tijd ook helemaal niet belangrijk vinden. En geef ze eens ongelijk. Ze worden geroepen (en vaak meer dan één keer) als ze naar school moeten, naar hun sportlessen, of andere afspraken. Waarom zou je je druk maken over de tijd als een ander dat voor je doet?

Maak tijd belangrijk!

Zodra een kind het klokkijken uitgelegd krijgt, moet je tijd belangrijk maken. Zorg voor een analoge klok (Ikea) in zijn of haar slaapkamer en zorg voor een analoog horloge. Geef vanaf dat moment het kind de verantwoordelijkheid om op tijd te komen. Op tijd voor het eten, op tijd voor speelafspraken, clubs en sport én op tijd voor school (niet vergeten de leerkracht te informeren). Grijp niet in als het te laat dreigt te komen, maar laat het ontdekken dat het consequenties heeft als je niet op de tijd let. En ja, dan kan je een keer een training of een feestje mislopen. Juist door fouten te maken leert een kind razendsnel om in actie te komen. Een ‘uitbrander’ van de trainer maakt veel meer indruk dan een moeder die moet zeuren en sleuren om een kind op tijd op het voetbalveld af te leveren. En natuurlijk niet vergeten: beloon de successen met grootse complimenten.

Kinderen kunnen veel meer dan wij volwassenen soms zien. We zijn zo gewend om voor ze te denken, dat wij ze in onze snelle wereld soms de kans niet geven.

PS. Ik kwam er vorige maand achter dat de jongste spruit (15) in ons huishouden niet weet hoe de vaatwasser aangezet moet worden. Volgens mijn vrouw omdat de keuken mijn domein is en ik niemand anders toesta om daarin rond te dartelen. Na enige zelfreflectie denk ik dat ze gelijk heeft, maar dat vertel ik haar natuurlijk niet :-).

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder