Intelligentietesten

door Wim Bouman | Uit de praktijk, Wetenschap

Zodra een kind niet presteert volgens het tempo dat wij met elkaar bedacht hebben, hebben wij de neiging om een intelligentietest te gaan doen. We willen namelijk vaststellen of er een reden is waarom het niet voldoende lukt. Op zich een goede gedachtegang.

Er zijn verschillende varianten van testen, maar die worden niet ingezet om te laten passen bij het kind. Een bureau heeft gewoon voor een bepaalde test gekozen. De vraag is, past het kind bij de wijze waarop de intelligentietest wordt uitgevoerd en welke invloed heeft dit op het resultaat? En erger nog, welke conclusies gaan wij er aan verbinden?

Er wordt naar mijn mening al behoorlijk snel naar dit middel gegrepen en ik kom bij de kinderen in mijn praktijk veel tegen dat zij al aan een of meerdere intelligentietesten zijn onderworpen.

Maar wat willen wij nou te weten komen met deze test? Ik lees veel resultaten van deze testen en in de meeste gevallen is het een constatering van gegevens en statements. De meeste conclusies worden geuit in termen van een verbale- en performale intelligentie. Zijn deze niet in balans met elkaar en dan wordt er gesproken van een disharmonisch profiel.

Het onderwijs heeft al in de gaten, dat wanneer er gesproken wordt van disharmonisch profiel dit ook de kinderen zijn die minder presteren in hun ogen. Het wordt dus gezien als een afwijking, een stoornis. Hier gaat het denken echter de verkeerde kant op.

Ik kan het niet vaak genoeg roepen: ‘Kinderen met een disharmonisch profiel hebben geen afwijking of stoornis, maar een andere leerstijl!’ Een leerstijl die niet voldoende past bij de wijze waarop school de informatie aanreikt. Het probleem zit dus niet bij het kind maar bij het aanbod dat school dit kind biedt.

En zo misbruiken wij intelligentietesten om aan te tonen waarom het ons niet lukt om de leerling op niveau op te leveren voor het vervolgonderwijs.

Het zou zo moeten zijn dat wij uit de test informatie halen die moet leiden tot een betere begeleiding van en afgestemd op de leerling.

Wat ik meestal zie is dat met het resultaat van de intelligentietest er een soort berusting ontstaat ‘het ligt in ieder geval niet aan ons’. De in mijn ogen verkeerde conclusies die er getrokken worden zijn zeer kwalijk voor de verdere toekomst van de leerling én het zelfbeeld van de leerling.

In mijn vorige blog vertelde ik al dat ik bij het Mundium College in Roermond was. Deze school geeft NT2 (Nederlands als tweede taal) onderwijs aan leerlingen die uit het buitenland komen.

Na een rondleiding en een bezoek aan verschillende klassen vertelde mijn gastvrouw dat ze ook intelligentieonderzoeken afnamen. Ik begon te fronzen en dacht ‘Daar gaan we weer’.

Ze liet mij zien dat de testen afgestemd werden op de leerlingen die tenslotte geen of beperkt Nederlands spraken. Vaak waren het visuele testen, die verschillende vaardigheden in beeld brachten. Ze vertelde dat ze de bevindingen besprak met de docenten van de leerling, waardoor de docenten de leerstof zo konden aanbieden dat het past op de wijze waarop de leerling denkt en doet. Dus gericht op de sterke kanten van de leerling.

Dit vraagt een flexibiliteit van de docent, maar is wel volledig gericht op de leerling. En volgens mij is dit in essentie de bedoeling van het onderwijs!

En dát vind ik nou een prachtig voorbeeld hoe je de intelligentietest zou moeten gebruiken.

Website | + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

De Kernvisie methode ook voor studenten?!

Twee jaar geleden vroeg ik aan mijn teamleider of ik de opleiding tot Kernvisiecoach mocht doen. Toen ik haar de website met uitleg liet zien, keek ze me een beetje verbaasd aan: “Maar Jozefien… je werkt toch niet op een basisschool?” En dat klopt. Mijn doelgroep is...

Leerproblemen of anders leren?

Leerproblemen of anders leren?

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon. Leerproblemen Eens even kijken. Het woord 'leerproblemen' suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich...

Ervaringen van een Kernvisiecoach

Ervaringen van een Kernvisiecoach

“Nathanja, zou je daar een stukje over willen schrijven?“ “Eh, waarover precies?” “Nou dat wat je net vertelt, daar lopen meer coaches tegen aan.” Ik heb Wim aan de telefoon om iets terug te koppelen over het traject van een coachee. Wim geeft aan dat ik al een tijdje...

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Eerlijk is niet altijd hetzelfde

Toen mijn tweede dochter geboren werd, dacht ik nog dat ik het moederschap al een beetje onder de knie had, maar niets bleek minder waar. Deze twee verschilden van elkaar als dag en nacht. De oudste donker, de jongste licht. De oudste vond het heerlijk om contact te...

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in

Jan had er geen zin meer in. En ik was de volgende die aan hem ging lopen peuteren, maar zonder de medewerking van Jan was ik natuurlijk nergens. Nu kan je nieuwsgierig achterover leunen en denken ‘Nou Wim, reuze benieuwd wat jij nu uit de kast gaat trekken om Jan in...

Dreamschool

Dreamschool

Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig 🙂 ... oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z'n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vertel het verder