Leerproblemen of anders leren?

door Wim Bouman | Schoolsysteem, Uit de praktijk

Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon.

Leerproblemen

Eens even kijken. Het woord ‘leerproblemen’ suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich te nemen en zo te verwerken dat het nieuwe kennis oplevert, maar eigenlijk bedoelen we ermee dat het op school niet zo lekker lukt.

De oorzaak ervan kan zeer divers zijn, maar in het geval van onze cliënten hebben we het over het feit dat iemand ánders leert en daardoor niet voldoende aansluit op de wijze waarop de lesstof door school wordt aangereikt. Hun leerstijl (en dat is niet alleen hoe je leert, maar je totale manier van denken en doen) past niet bij de manier waarop aan hen lesgegeven wordt.

Deze kinderen (en volwassenen trouwens ook) moeten altijd kleine omweggetjes maken om tot de oplossing te komen. In dat omweggetje kan je ook fouten maken waardoor de informatie niet de kans krijgt om goed binnen te komen, laat staan te automatiseren.

Achterhaald

“Het idee dat wanneer je anders leert of een geringe opleiding hebt gevolgd, het moeilijk is om een goede baan te vinden is achterhaald”, zei Anna. “Er zijn zat mensen die mét diploma op zak toch gekozen hebben voor een baan waarvoor dat diploma niet nodig is. Die kiezen voor minder werkdruk en verplichtingen of juist gaan voor meer vrijheid.” En daar heeft ze een punt, maar wel een punt waar (te) weinig aandacht voor is.

Tegenwoordig is onze maatschappij zo gefocust op meer, beter, hoger, dat het best lastig is om andere keuzes te maken.

Toekomst

Er wordt kinderen voorgehouden om bij hun studiekeuze vooral verstandig te kiezen met uitzicht op een goede toekomst (goede baan, goed salaris). En door school, studie en werk blijft er steeds minder tijd over voor die dingen waar je graag je (vrije) tijd mee vult. Daarnaast verandert alles ook nog eens razendsnel.

Neem nou mijn lief, zij is een kei in automatisering en relationele databases (eh?), maar toen zij studeerde bestond dat helemaal nog niet. Ikzelf ontdekte pas op mijn 48e waar ik echt warm voor liep.

Veel mensen gaan op latere leeftijd, al dan niet na een burn-out, alsnog een andere richting uit. Een die verrassend vaak meer samenhangt met het onderwerp van hun passie van vroeger.

Bijzonder dat het verstand uiteindelijk toch wordt ingehaald door het hart.

Het zou mooi zijn als we anders leren binnenkort niet meer als probleem zien, want één ding is zeker: Ze komen uiteindelijk goed terecht!

Foto: Dominique Devroye via Pixabay

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder