Tot over drie weken!

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Na een coachingsessie en een ferme handdruk gaan kind (of puber) en ouders gemotiveerd de deur uit. Maar als je niet alert bent … eist de dagelijkse praktijk alle aandacht weer op. En voor je het weet ben je alweer drie weken verder. Tijd voor de volgende afspraak.

Bij iedere nieuwe coachingsessie kijk ik even of het onderdeel dat de vorige keer is doorgenomen goed wordt uitgevoerd/toegepast. Natuurlijk is dat niet altijd het geval. Nu ben ik na zoveel jaren behoorlijk zeker van de kracht van de stappen die we doorlopen. Daarom is de eerste vraag die ik altijd stel aan een kind als een onderdeel nog niet zit ‘Heb je wel goed geoefend?’

(Kinderen geven altijd eerlijker antwoord dan hun ouders :-))

En daar wil de schoen nog wel eens wringen. Ouders druk, kind druk, opa jarig, geen zin, ruzie over het oefenen, ziek geweest …

De Kernvisie methode heeft als doel om het fundament, de basis voor het leren, goed te zetten waardoor de leerling in staat is om nieuwe kennis op te nemen.

Kernvisiecoaches reiken aan en laten ‘kwartjes’ vallen, maar we gaan niet oefenen. Dát doet het kind (ja, ook de puber) thuis onder begeleiding van de ouders. De drie weken die hier voor staan is een prima termijn om nieuwe kennis eigen te maken en te integreren in je systeem.

Als er te weinig geoefend is kan je niet verder bouwen. Je kan toch ook geen huis bouwen als de fundering nog niet uitgehard is?

Soms vragen ouders of de afspraken niet frequenter plaats kunnen vinden. Maar als de cyclus op – bijvoorbeeld – twee weken wordt gezet, dan wordt de oefentijd met een derde (!) ingekort.

De kracht van de Kernvisie methode is de instructie, gevolgd door het oefenen thuis, zodat de coachee en de ouders niet afhankelijk worden van de Kernvisiecoach, maar het zélf uitvoeren. Eigenaarschap voor het kind en zijn of haar ouders.

Als er thuis te weinig wordt geoefend, kan een coach geneigd zijn om onderdelen te gaan herhalen, want kind en ouders zitten tenslotte in je praktijk en nieuwe onderdelen, tja die kan je nog niet aanbieden. Maar, is dat niet ontzettend zonde van tijd en vooral geld?

Einstein zei het al “Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg”, dus gebruik die drie weken om een optimaal resultaat te bereiken!

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder