Weet jij hoeveel kwartier er in een dag zitten?

door Wim Bouman | Uit de praktijk

Wij vragen kinderen die door ons gecoacht worden om een kwartier per dag te oefenen. En als het even kan iedere dag. Kinderen begrijpen dat als je veel oefent dat je dan ergens beter in wordt. Maar ze gaan natuurlijk liever voetballen of iets anders doen. Best grappig, want als ze hele middagen voetballen, worden ze daar … steeds beter in.

Om dingen makkelijker te laten gaan op school is het belangrijk om ook te oefenen. Dat is natuurlijk lang niet zo leuk als voetballen, maar wel de basis voor succes. Dus vragen we kinderen om iedere dag een kwartiertje te oefenen.

Veel van de kinderen die we coachen zijn niet zo met tijd bezig. Een kwartier? Hoeveel is dat eigenlijk? En iedere dag? Dat is wel heel vaak.

Dus moet je een kind overzicht geven. En dat kan met een hele leuke rekensom, kan je ook gelijk kijken hoe het met de rekenkwaliteiten van de cliënt gesteld is :-).

Weet jij hoeveel kwartier er in een dag zitten?

Na wat gepuzzel en soms wat hulp komen we samen tot de uitkomst.
96.

Dan is één kwartiertje niet veel toch?

Menig kind oppert dan dat ze ook slapen en naar school moeten. In dat geval rekenen we nog even door.

Basisschoolkinderen zouden tussen de 9 en de 12 uur moeten slapen. Stel dat we uitgaan van het gemiddelde (10,5 uur) dan zijn er 42 kwartier gereserveerd voor een goede nachtrust.

Als een kind van half negen tot drie uur naar school gaat, met een half uur pauze, is dat omgerekend 24 kwartier. En stel dat we voor persoonlijke verzorging (wassen, plassen, badderen en eten) per dag 2 uur reserveren, dan zijn we daar ook nog eens 8 kwartier aan kwijt.

96 kwartier minus slaap, school en persoonlijke verzorging … dan houd je nog 22 kwartier per dag over om te doen waar je zin in hebt!

Met dit inzicht vinden kinderen het over het algemeen geen probleem om een kwartiertje per dag te oefenen. En als ze ontdekken dat het op school dan ook nog eens makkelijker gaat, dan heb je eigenlijk geen kind meer aan ze :-).

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder