Elk nadeel …

door Wim Bouman | Nieuws, Uit de praktijk

Het Covid-19 virus heeft ons in de greep. Naarstig zijn wij op zoek naar een nieuw dagritme dat is weggevallen doordat kinderen niet meer naar school gaan en onze werkgever ons vaak verplicht om thuis te werken. Dat heeft een grote impact op ons dagelijkse leven. Tel daarbij op de zorgen die we daar nog bij kunnen hebben.

Ik zie echter ook een andere ontwikkeling. Doordat wij de dagelijkse ratrace aan het loslaten zijn ontstaat er ook een vorm van rust. Meer tijd omdat wij eigenlijk bijna nergens naartoe kunnen en minder tijd nodig omdat wij ons niet hoeven te verplaatsen.

We kunnen niet overzien hoe lang deze situatie gaat duren, maar ik denk dat deze situatie voor de groep kinderen die leerproblemen ervaart misschien best wel eens goed zou kunnen zijn. Kinderen die het niet zo makkelijk hebben op school krijgen nu meer rust en de dingen die zij voor school moeten uitvoeren kunnen zij op hun moment doen. Geen stress en geen dwang.

Deze periode zal laten zien dat het aantal kinderen dat een beroep doet op de jeugdzorg zal gaan dalen. Niet omdat het in de praktijk misschien lastiger is om in de molen terecht te komen, maar omdat zij veel minder onder spanning moeten werken dan op school. Het gaat laten zien dat school voor veel kinderen een bron van frustratie, spanning en onzekerheid is. Niet door de (toegewijde) leerkrachten maar door het systeem van toetsen, leerlingvolgsysteem en schoolplicht.

Juist deze tijd geeft veel kinderen de kans om bij te tanken en op hun gemak de lessen te maken en de oefeningen te doen die school van hen verwacht. Ze komen weer in balans.

Dit is dus het uitgelezen moment om de gemiste kennis in te halen en daarmee het fundament – de basis – goed neer te zetten en te gaan zorgen dat het probleem niet opnieuw ontstaat.

De Kernvisie methode is de uitgelezen manier om deze inhaalslag te gaan maken. We kijken naar al die knelpunten die kinderen tegen komen op school en dragen nieuwe manieren van leren aan. Niet moeilijk maar wel belangrijk. We doen dit met persoonlijke coaching op afstand en begeleiden ouders om hun kind goed te kunnen helpen.

Staat het fundament goed dan kan je er weer nieuwe kennis op bouwen, op welk niveau dan ook.

Foto: Patrick Fore via Unsplash

Website |  + berichten

Coach, trainer, spreker en ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Coacht nog altijd 2 dagen in de week (waardoor zijn methodiek steeds verder ontwikkelt) en leidt (kinder)coaches, onderwijsprofessionals, logopedisten, orthopedagogen en psychologen op in de Kernvisie methode.

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten

Tot 2022 gold er in Nederland een bijzonder criterium om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg: enkelvoudigheid.Oftewel: alleen kinderen die alleen dyslexie hadden, kwamen in aanmerking voor vergoeding. Zodra er ook sprake was van AD(H)D,...

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

Zoon (8 jaar): “Mam, waarom moet ik ALTIJD dezelfde sommen maken? Twee rijtjes is toch genoeg als ik ze allemaal goed heb?” Moeder: “Dat snap ik, lieverd. Maar je juf wil dat je blijft oefenen.” Zoon: “Ja maar… als ik weet hoe het moet, waarom...

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

Hoogbegaafde kinderen zijn razendsnel van begrip. Ze pakken nieuwe stof direct op, zien de patronen en willen verder. Waarom zou je iets oefenen als je het al snapt? Maar hier komt het lastige: automatiseren. Zonder automatisering kost elk probleem te veel denkkracht,...

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. Afgelopen week had ik een moeder aan de telefoon met een hulpvraag. Haar dochter zit in groep 7 en loopt al een aantal jaren op haar tenen op school. Ze moest echt alles uit de kast trekken om mee te komen en dat heeft...

Reacties

0 reacties

Vertel het verder